Przejdź do treści

Netia ma wielki plan modernizacji sieci

Data: 2016-03-03 21:14:00
Netia ma wielki plan modernizacji sieci

Za kilka lat Netia będzie mieć najnowocześniejszą infrastrukturę telekomunikacyjną w Polsce – zapowiada zarząd spółki. I przekonuje, że operator nie boi się ani konkurencji Orange, ani kablówek.

W tym tygodniu Netia poinformowała, że przeznaczy około 417 mln zł na modernizację sieci w latach 2016-2020. Na konferencji prasowej, zarząd Netii przyznał, że dziś stan infrastruktury operator nie wygląda najlepiej.

Jak podała Netia 44 proc. infrastruktury operatora zaspokaja obecne wymagania klientów, ale za kilka lat to już może być za mało. Operator chce, aby w perspektywie 4 lat każdy klient mógł korzystać z usług powyżej 30 Mb/s. Netia zamierza bowiem postawić na technologię FTTH i FTTB. Jest to nie tylko ważne w perspektywie oferowania klientom usług telewizyjnych, ale ma to też ujednolicić sieć operatora, który w tym względzie obecnie jest „patchworkiem” infrastrukturalnym, co podnosi koszty utrzymania i komplikuje sprzedaż usług

Tomasz Szopa, prezes Netii wyjaśnił, że w tym roku firma będzie się głównie przygotowywać do inwestycji (mimo to w tym inwestycje operatora będą o około 20 proc. wyższe niż w rok wcześniej), a główne nakłady na modernizację sieci będą miały miejsce w latach 2017-2018, kiedy operator tylko na ten cel może wydawać 150-170 mln zł.

W 2020 roku, kiedy planowane jest zakończenie inwestycji, w zasięgu zmodernizowanej sieci znajdzie się docelowo około 2,55 mln gospodarstw domowych. Część z ich jest już dziś spełnia oczekiwane standardy – z danych FTTH Council Europe wynika np., że to Netia ma najwięcej klientów FTTH/B w Polsce, a operator szacuje tę liczbę na około 100 tys. Jednak dziś główne aktywo operatora to sieć miedzian, w której zasięgu jest ponad 1,4 mln gospodarstw domowych. Dla porównania w FFTH/B – 592 tys. FTTH- PON – 165 tys. a HFC 385 tys. gospodarstw domowych.

Docelowo w 2020 roku wszystkie te gospodarstwa domowe mają mieć dostęp do sieci światłowodowej o prędkości do 1 Gb/s.

Zarząd operatora oczekuje, że pierwsze efekty komercyjne inwestycji pojawią się w 2017 r., choć jest to projekt długoterminowy, którego owoce mają być widoczne tak naprawdę w perspektywie 10-letniej. - W perspektywie 7-8 lat chcemy zwiększyć penetrację na sieci do 25-26 proc.. Obecnie jest ona na poziomie 15-16 proc. – zapowiada Tomasz Szopa.

Swój optymizm w tym względzie tłumaczy m.in. dobrymi wynikami sprzedaży usługi telewizyjnej, gdzie przez półtora Netia roku zdobyła blisko 164 tys. klientów. – UPC sprzedawała właśnie nam część sieci pod danym Aster, bo liczyła, że sobie z tym nie poradzimy. Dziś rynek jest zaskoczony, że w tym segmencie osiągamy tak dobre rezultaty – mówi Tomasz Szopa.

Z jego słów wynika, że Netia skupi się głównie na modernizacji posiadanej sieci i tylko w wyjątkowych sytuacjach, będzie się decydować na inwestycje typu „greenfiled”, np. budując sieci na nowych osiedlach, gdzie tak inwestycja zwraca się po 4-5 latach. Tomasz Szopa nie wyklucza jednak, że operator weźmie udział w drugim konkursie POPC. – W pierwszym konkursie POPC nie wzięliśmy udziały, bo warunki i obszary inwestycyjne nie były dla nas atrakcyjne – wyjaśnia.

Nie wyklucza też pewnej aktywności jeśli chodzi o akwizycje, choć jego zdaniem dziś oczekiwania sprzedających są mocno wygórowane.

Marek Jaślan  

Zdjęcie: Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Netia, inwestycje, Tomasz Szopa

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie