Przejdź do treści

Polska liderem e-handlu w Europie Środkowej

Data: 2013-12-05 07:42:00
Polska liderem e-handlu w Europie Środkowej

Najwięcej e-klientów jest w Polsce. W Czechach na strony związane z e-handlem zaglądają młodzi, podczas gdy najstarsi na Węgrzech. Gemius sprawdził ruch w sprzedaży elektronicznej w krajach Europy Środkowej.

Gemius wziął pod lupę ruch na stronach związanych z e-commerce (tj. sklepy www, aukcje internetowe, porównywarki cenowe, serwisy z opiniami, zakupy grupowe czy pasaże handlowe) w Czechach, Polsce, na Słowacji i na Węgrzech. Przeanalizowano dane z sierpnia 2013 roku. Okazało się, że we wszystkich krajach cieszą się dużą popularnością. Najbardziej zainteresowani e-zakupami są Polacy. Ponad 80 proc. polskich użytkowników sieci weszło na strony związane z e-commerce. W Czechach 54 proc., na Słowacji 51 proc., a na Węgrzech 44 proc. internautów.

Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu firmy Gemius, te liczby cieszą, ale boom na rynkach e-commerce jeszcze przed nami. – Wciąż niewiele sklepów internetowych posiada wersje mobilne, dzięki którym posiadacze tabletów i smartfonów mogliby w łatwy sposób dokonywać transakcji. Problem polega zatem przede wszystkim na braku odpowiedniej infrastruktury po stronie handlowców, przez który potencjał m-commerce nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany – uważa Gordon.

W wyniku analizy okazało się także, że na Słowacji i na Węgrzech najwięcej e-zakupowiczów jest w grupie osób w wieku 25-34 lata (prawie jedna trzecia internautów w tym wieku z tych krajów odwiedza strony o tematyce e-commerce). Tymczasem w Polsce takie strony cieszą się zainteresowaniem młodszych. Co piąty internauta z tego kraju, który przegląda strony oferujące zakupy w sieci, ma mniej niż 25 lat. W Czechach z kolei strony związane z e-zakupami przyciągają ponad jedną piątą internautów w wieku 35-44 lata.

Gemius sprawdził również, w którym kraju e-commerce cieszy się zainteresowaniem starszych internautów. Okazało się, że największym na Węgrzech i w Czechach, gdzie w lipcu 2013 roku strony oferujące zakupy w sieci przeglądało około 15 proc. internautów powyżej 55 roku życia. Natomiast najmniejszą grupę klientów w tej grupie wiekowej mają słowackie i polskie e-sklepy, których ofertą, w analizowanym czasie, zainteresowany był co dziesiąty senior z tego kraju.

Zdaniem Mateusza Gordona w polskim Internecie nadal brakuje serwisów dla seniorów. Widać, że twórcy stron e-commerce jeszcze nie doceniają siły nabywczej tej grupy wiekowej, a seniorzy z kolei nie odnajdują w sieci oferty dopasowanej do ich potrzeb.

Dane pochodzą z międzynarodowego badania (gemiusAudience) realizowanego przez firmę Gemius w ponad 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej. Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci. Badanie jest przeprowadzane zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.

Źródło: Gemius

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Gemius, handel, e-commerce

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:
Jesteś pierwszym, który to przeczytał

przeczytaj_tresc_ponownie