Przejdź do treści

Światłowód jest usługą premium tylko przez chwilę

Data: 2015-11-03 08:13:00
 James Thew / Photogenica

Światłowodowe łącza dostępowe mogą być sprzedawane jako usługa z najwyższej półki tylko w pierwszym okresie od ich wprowadzenia na rynek. Z czasem wysokie prędkości czy niewielkie opóźnienia przestają robić na klientach wrażenie i przestają oni widzieć powód, by płacić więcej.

To jeden z wniosków jaki można wyciągnąć z badań klientów usług FTTH/B (światłowód do domu lub do budynku) i DSL, przeprowadzonych na zlecenie FTTH Council Europe w trzech krajach Starego Kontynentu: Szwecji, Portugalii i Francji. Rynek FTTH/B w każdym z tych krajów jest na zupełnie innym poziomie rozwoju, co umożliwia również wyciąganie wstępnych wniosków,  jak dojrzałość rynku wpływa na zadowolenie klientów, a także ich zachowania.

Najbardziej dojrzałym rynkiem jest Szwecja, gdzie już w 2005 roku 10 proc. gospodarstw domowych korzystało ze światłowodowych łączy dostępowych, a w chwili prowadzenia badań wskaźnik ten zbliżał się do 40 proc. W Portugalii próg 10 proc. został przekroczony w 2011 roku, a w chwili prowadzenia badań dochodził do blisko 20 proc. Najmłodszym rynkiem jest Francja, w której 10 proc. próg osiągnięto w 2014 roku.

Z badań wynika, że we Francji średnie przychody operatorów z łączy FTTH/B (ARPU) są o ponad 25 proc. wyższe niż w przypadku łączy DSL. W Portugalii różnica wynosi tylko 3 proc., a w Szwecji ARPU statystycznego użytkownika FTTH/B jest o 8 proc. niższe niż ARPU klienta DSL.

W ocenie firmy badawczej Diffraction Analysis, Francuzi płacą więcej, bo nowość, jaką u nich jest FTTH/B, traktują w kategorii usług premium, ale czas żniw nie potrwa długo. Gdy usługa spowszechnieje – jak to jest w Szwecji – i pojawi się konkurencja wśród dostawców, klienci przestają widzieć powód, by płacić więcej za wyższą jakość i znów przy wyborze dostawcy usług o oczekiwanych przez klienta parametrach główną rolę zaczyna odgrywać cena.

Klienci usług FTTH/B częściej niż użytkownicy DSL decydują się na kupowanie pakietów trzech, czy czterech usług od jednego dostawcy. Rośnie zwłaszcza skłonność do kupowania trzech usług. Światłowód w domu nie zmienia podejścia do telewizji.

Jedno jest pewne: klienci FTTH/B są zdecydowanie bardziej zadowoleni z usług niż ci, którzy korzystają z łączy dostępowych w technologii DSL. Co więcej – wskaźnik tych, którzy twierdzą, że są „bardzo zadowoleni” rośnie wraz z dojrzałością rynku FTTH/B.

Wśród „bardzo zadowolonych” z jakości usług jest aż 44 proc. ankietowanych użytkowników łączy światłowodowych w Szwecji, 27 proc. w Portugalii i 31 proc. we Francji. W przypadku DSL w tej samej grupie jest odpowiednio 17 proc., 20 proc. i 18 proc. użytkowników łączy DSL.

– Uznanie FFTH/B za lepszą platformę wymaga czasu – konstatują analitycy z Diffraction Analysis. Czas jest też potrzebny na to, by klienci usług DSL dostrzegli potrzebę posiadania łącza FTTH/B. We Francji zamiar dokonania zmiany deklaruje 6 proc. badanych użytkowników DSL, zaś w Portugalii – 27 proc. Z czasem wśród klientów FTTH/B rośnie także potrzeba posiadania szybszego łącza.\

Klienci FTTH/B są też zadowoleni z tego, że zdecydowali się na zastąpienie dotychczasowej technologii dostępu do internetu łączami światłowodowymi. W każdym z trzech krajów odsetek zadowolonych wynosi minimum 75 proc.

Z badań wynika także, użytkownicy łączy DSL częściej niż ci, którzy korzystają z FTTH/B twierdzą, że ceny usług są zbyt wysokie. Powód wydaje się oczywisty – za porównywalną cenę użytkownicy FTTH/B dostają usługi o lepszej jakości niż klienci DSL. Odczucie zawyżonych cen DSL rośnie wraz z dojrzałością rynku FTTH/B.

Tomasz Świderek

Zdjęcie: Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

FTTx, FTTH, badanie, DSL, światłowody, fttb

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie