Przejdź do treści

Sektor MSP a korzyści z cyfryzacji

Data: 2015-07-31 12:45:00
Sektor MSP a korzyści z cyfryzacji

Biorąc pod uwagę stopień cyfryzacji biznesu, polska gospodarka w rankingu Komisji Europejskiej zajmuje aktualnie szóste miejsce od końca. Ze wskaźnikiem na poziomie 0,38, przy maksymalnej wartości sięgającej 1, plasujemy się na 23. pozycji na 28 państw Unii Europejskiej. W porównaniu z zeszłym rokiem zanotowaliśmy spadek o jedną pozycję. I choć może się wydawać, że od biznesu 2.0 dzielą nas lata, to w rzeczywistości polskie firmy do cyfrowej rewolucji mają tylko jeden krok.

Z badania Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie Microsoft wynika, że wdrożenie nowych technologii w firmie otwiera przed nią drzwi do nowego świata: biznesu 2.0 .

– Cyfryzacja biznesu jednoznacznie kojarzy się z pozytywnymi zmianami. Znacząco podnosi efektywność pracy (31 proc. wskazań), usprawnia komunikację i pracę w grupach (37 proc.) oraz pozwala na lepszą obsługę klienta (38 proc. ankietowanych). Zmiana analogowego na bardziej cyfrowy i elastyczny styl pracy, z każdego miejsca i urządzenia, oznacza nie tylko pozytywne skutki dla samych pracowników, ale również większą sprawność i konkurencyjność samej firmy – referuje wyniki badań Przemysław Szuder, dyrektor działu Small & Medium Business Solutions and Partners z polskiego oddziału Microsoft.
 
– Czasy „biznesu offline” już minęły. Firmy nie mają dziś żadnej furtki pozwalającej im na powrót do analogowej przeszłości. W dobie totalnej digitalizacji życia, brak jakichkolwiek aktywności we wdrażaniu nowych technologii to z biznesowego punktu widzenia działanie archaiczne i w dłuższej perspektywie skazane na porażkę – dodaje Przemysław Szuder.

Analogowi vs. Cyfrowi

Tymczasem jak wynika z badania „Monitoring kondycji sektora MMŚP”, przeprowadzonego na zlecenie Konfederacji Lewiatan, spośród 1111 przebadanych firm z sektora mikro- i małych przedsiębiorstw, blisko co czwarta mikrofirma (26 proc.) i co dziesiąte małe przedsiębiorstwo (9 proc.) w Polsce nadal nie korzystają z żadnych technologii informatycznych. Oznacza to poważne straty nie tylko dla nich, lecz dla całej gospodarki. Bez cienia przesady możemy dziś mówić o cyfrowym wykluczeniu dotykającym polskie firmy.
Wykorzystanie nowych technologii przekłada się również bezpośrednio na przyjęcie konkretnej, biznesowej optyki przez polskie przedsiębiorstwa. Z powyższych badań wynika, że analogowe biznesy są zdecydowanie bardziej zachowawcze niż cyfrowe. Ich priorytetem jest przede wszystkim przetrwanie i utrzymanie się na rynku: tak zadeklarowało 69,2 proc. badanych „firm analogowych”. Tymczasem wśród „cyfrowych przedsiębiorstw” przeważa nastawienie prowzrostowe: dynamiczny rozwój to priorytet dla 64,8 proc. ankietowanych przedsiębiorców.

- Nie dziwi zatem fakt, że przedsiębiorstwa korzystające w swoim biznesie z nowych technologii są za pan brat z innowacjami – prawie 60 proc. firm cyfrowych, czyli wykorzystujących co najmniej 3 technologie informatyczne wprowadziło na rynek w 2014 r. i planowało wprowadzić na rynek w 2015 r. nowe lub ulepszone produkty. W większości z nich (56,5 proc.) udoskonalonym produktom towarzyszyły innowacje marketingowe, co świadczy o w pełni świadomym podejściu do wdrażania innowacji. Wprowadzanie na rynek nowych produktów wymaga bowiem zmian w sposobie komunikowania się z rynkiem, nowej strategii promocji, zmiany polityki cenowej, często nowych opakowań, etc. – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

- W przypadku firm analogowych, czyli takich, które w ogóle w biznesie nie korzystają z nowych technologii, innowatorów wprowadzających na rynek nowe lub ulepszone produkty jest jedynie 22 proc., i tylko w połowie z nich wprowadzaniu innowacji produktowych towarzyszą zmiany w sposobie komunikowania się z rynkiem. Dzisiaj nie tylko rozwój, ale także utrzymanie się nawet na małym, lokalnym rynku wymaga aktywności innowacyjnej. Firmy analogowe mają na to coraz mniej szans – dodaje dr Starczewska-Krzysztoszek.

W poszukiwaniu produktywności

Digitalizacja nie jest dziś dobrem ekskluzywnym, na które stać tylko duże organizacje. Dostrzega to coraz większa liczba właścicieli firm, także wśród mikro- i małych przedsiębiorstw. Nic w tym dziwnego, skoro – jak pokazuje badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2015”, zrealizowane przez Ipsos MORI – aż 64 proc. ankietowanych właścicieli firm z sektora MŚP zgadza się ze stwierdzeniem, że rozwiązania mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność. Z kolei co drugi badany (50 proc.) zdecydowanie zgadza się z tezą, że urządzenia i usługi mobilne pozwalają na efektywną pracę zdalną z domu oraz ułatwiają wykonywanie zadań służbowych w drodze do pracy.
Tymczasem polski sektor mikro- i małych przedsiębiorstw zatrzymał się w połowie drogi do cyfryzacji.

– Polskie mikro- i małe przedsiębiorstwa nie są już analogowe, ale nie są jeszcze cyfrowe. Ciągle większość z nich (prawie 54 proc.) nie korzysta z dostępnych technologii informatycznych lub korzysta z nich w niewielkim stopniu (najczęściej do obsługi klientów przez Internet z wykorzystaniem poczty elektronicznej). A szkoda, bo firmy, które w większym stopniu korzystają z technologii informatycznych, osiągają lepsze wyniki i szybciej wprowadzają innowacje, które są podstawa konkurencyjności – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: Microsoft, Lewiatan

Zdjecie: Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

MSP, cyfryzacja, firmy, Lewiatan, Microsoft, badania, innowacje

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie