Przejdź do treści

LTE zwiększa apetyt na mobilne usługi oparte na internecie

Data: 2015-12-07 12:52:00
alphaspirit / Photogenica

Usługa dostępu do Internetu jest coraz ważniejsza dla polskich klientów operatorów komórkowych.  A osoby korzystające z technologii LTE są bardziej otwarte na korzystnie przez urządzenia mobilne z takich usług jak oglądnie filmów przez sieć czy przeglądnie witryn e-sklepów – wynika z badania "Global Mobile Consumer Survey" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Dostęp do Internetu, a także usług z nim związanych jest coraz ważniejszym czynnikiem dla użytkowników smartfonów czy tabletów. Badani byli pytani o korzystanie z usług, które oferują ich operatorzy komórkowi. I tak 19 proc. korzysta, a 21 proc. chce korzystać w przyszłości z szerokopasmowego Internetu domowego, dostarczanego przez firmy, których są abonentami. Z kolei 14 proc. używa, a 22 proc. chce używać Internetu w miejscach publicznych. Aż 76 proc. właścicieli smartfonów łączy się z siecią za pośrednictwem Wi-Fi dostępnego w ich domach, miejscach pracy i szkołach. Wśród posiadaczy tabletów odsetek ten jest o 4 p.p. wyższy. Jedna trzecia użytkowników smartfonów używa Internetu 4G/LTE. 

- Nasze badanie pokazało, że użytkownicy Internetu w standardzie 4G/LTE są bardziej mobilni niż pozostali. Aż 58 proc. pisze i czyta w smartfonie maile, podczas gdy wśród pozostałych odsetek ten wynosi 48 proc., a 45 proc. korzysta z mediów społecznościowych, o 11 p.p. więcej niż w grupie, która z 4G/LTE nie korzysta  – mówi Jakub Weber, starszy menedżer, Innovation Consulting w Deloitte.  

Badanie generalnie potwierdza, że dziś smartfon jest dla wielu osób najważniejszym urządzeniem cyfrowym. Posiadanie takie urządzenia zadeklarowało 80 proc. uczestników badania. Już dawno przestał on służyć jedynie do rozmowy, a stał się uniwersalnym urządzeniem mobilnym do komunikacji z całym światem. Aż 63 proc. badanych używa go do czytania informacji, 46 proc. do oglądania krótkich form wideo, a 32 proc. do słuchania radia. Ta ostatnia opcja była wybierana przede wszystkim przez osoby w wieku 45-59 lat (37 proc.). Młodzi ludzie przodują z kolei w oglądaniu krótkich filmików (64 proc.).Smartfony coraz częściej zastępują inne urządzenia cyfrowe. Respondenci używają ich przede wszystkim do robienia zdjęć (64 proc.). Poza tym korzysta się z nich, gdy chce się znaleźć coś w Internecie (24 proc.) czy pograć w gry (23 proc.). Średnio miesięcznie polscy użytkownicy tych urządzeń  ściągają na swoją komórkę 2,7 aplikacji. Wśród ludzi w wieku 18-24 liczba ta wzrasta do 4,7. Jednocześnie jednak interesują ich przede wszystkim darmowe aplikacje i gry. Średnio miesięcznie wydają oni jedynie 2 zł, podczas gdy średnia dla całej populacji badanych wynosi 9,53 zł. Najwięcej, bo aż 17,72 miesięcznie zł wydają osoby w wieku 35-44 lat. 

Warto też zauważyć, że osoby, które ciągle jeszcze są „wierne” zwykłym telefonom komórkowym rzadko korzystają z nich do łączenia się z siecią - aż 62 proc. Z ncih nie robi tego.  W przypadku osób mających smartfony tylko 6 proc., a tabletów - 5 proc. stwierdza, że nie wykorzystuje ich do korzystania z sieci. Te wyniki potwierdzają, że nie ma sensu kupować smartfonu, jeśli nie chce się go używać do surfowania w Internecie. 

Przy czym najczęściej używamy smartfona w pracy (45 proc.), podczas podróży komunikacją miejską (40 proc.), spaceru (32 proc.) oraz zakupów (26 proc.). Ponad połowa z Polaków zerka na smartfon od czasu do czasu nawet podczas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Korzystanie ze smartfona i tabletu stało się nawykiem. Aż sześć na siedem osób zerka na ekran swojego smartfonu już w pierwszej godzinie po obudzeniu (nie uwzględniając wyłączenia budzika), a ponad trzy czwarte robi to w ostatnich 60 minutach przed snem. Warto zaznaczyć, że przyzwyczajenia te są tym silniejsze, im młodszy jest użytkownik smartfona. Aż 62 proc. ludzi w wieku 18-24 lat sięga po telefon już w ciągu pierwszych 5-15 minut po obudzeniu, a w grupie osób w wieku 45-59 lat odsetek ten wynosi jedynie 48 proc. 

A smartfony coraz częściej w Polsce kupowane są za pośrednictwem Internetu. Jeszcze w 2011 roku robiła tak jedynie jedna piąta ankietowanych. W 2015 roku odsetek ten wzrósł już do 33 proc. Z kolei z roku na rok na znaczeniu powoli traci tradycyjny handel. Obecnie smartfony kupuje w sklepach już tylko 36 proc. ankietowanych, czyli niewiele więcej niż przez Internet.

- Można powiedzieć, że operatorzy stracili monopol na sprzedaż smartfonów, lecz ich przewaga utrzymuje się nadal w handlu tradycyjnym  – mówi Jakub Wróbel, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte, ekspert branży TMT. Ciekawe wynik przynosi badanie odnośnie kwestii skłonności do zmiany operatora wśród polskich klientów usług mobilnych. Okazuje się, że około 60 proc. Polaków w ciągu ostatnich pięciu lat nie zdecydowało się zmienić operatora usług komórkowych.

– Jedna piąta respondentów twierdzi, że zrobiła to przed 2010 r., a w ostatnich latach najwięcej, bo 14 proc. dokonało tego w 2014 r. Jedna trzecia Polaków przyznaje, że nigdy nie zmieniła operatora – mówi Jakub WróbelDeloitte uważa, że składa się na to kilka przyczyn. Jedną z nich jest to, że użytkownicy nie dostrzegają specjalnych różnic między ofertami operatorów. Mimo, że wciąż najważniejszym czynnikiem wyboru oferty jest cena rozmów, SMS-ów oraz abonamentu.
– Wiele osób, pomimo możliwości zachowania dotychczasowego numeru przy zmianie operatora, decyduję się ż zapewne zostać u swego usługodawcy zapewne z wygodny – mówi Jakub Wróbel. Jego zdaniem odsetek klientów zmieniających sieci komórkowe może jeszcze maleć, bo operatorzy coraz większą wagę będą przykładać do utrzymania bazy klienckiej.

Podsumowując wyniki badania Deloitte stwierdza, że generalnie operatorzy powinni być zadowoleni. Widać np. wyraźnie, że rozwój technologii LTE stwarza im szanse na sprzedaż nowych usług związanych z wykorzystaniem Internetu. 

Polska edycja badania Global Mobile Consumer Survey przeprowadzona została przez Internet przez niezależną firma badawczą Ipsos MORI w lipcu i w sierpniu 2015 roku, na podstawie zestawu pytań dostarczonego przez Deloitte. W badaniu wzięła udział próba 2 tys. polskich konsumentów w wieku 18-59 lat.  

Marek Jaślan 

Zdjęcie: Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Deloitte, raport, internet mobilny, LTE, Global Mobile Consumer Survey

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie