Przejdź do treści

Chcą likwidować bariery dla rozwoju cyfrowej gospodarki

Data: 2015-07-14 13:07:00
 Chcą  likwidować bariery dla rozwoju cyfrowej gospodarki

Dziś na edukację cyfrową nie można już patrzeć tylko w kategoriach nauczenia podstaw korzystania komputera czy Internetu osób, które jeszcze nie korzystają z tych narzędzi. Trzeba też przekonywać firmy w Polsce, szczególnie te  małe i średnie, niezależnie w jakim sektorze działają,  żeby wykorzystywały nowoczesne narzędzia elektroniczne. To pozwoli stać się im bardziej konkurencyjnymi i  innowacyjnymi – przekonują autorzy inicjatywy Thinktankcyfrowy.pl.

Inicjatorami powołania Thinktankcyfrowy.pl (TTCpl) są Poczta Polska, Dirlango, Facebook, Microsoft oraz UPC Polska. A patronat objęła Krajowa Izby Gospodarczej. Celem firm założycielskich jest zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki i budowy nowoczesnego społeczeństwa w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach gospodarki globalnej. Chcą to robić m.in. poprzez  promocję przewidywalnych i zrównoważonych warunków stymulujących cyfryzację polskiej gospodarki i rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości, wsparcie inwestycji w rozwój infrastruktury cyfrowej, treści oraz usług, a także rozwój narzędzi i umiejętności cyfrowych.

Z niedawno przedstawianych danych przez Komisję Europejska wynika, że z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych przez małe i średnie firmy w Polsce nie jest najlepiej. Internet do wymiany informacji wykorzystuje 22 proc. tego typu firm, podczas gdy średnia w UE to 31 proc, w mediach społecznościowych jest obecne 8,1 proc. firm (średnia w UE to 14 proc.), z usług chmury obliczeniowej korzysta 3,5 proc. firm (11 proc.), zaś jedynie 9,3 proc. małych i średnich firm prowadzi handel w sieci (15 proc.).

- To trzeba zmieniać, bowiem Polska gospodarka potrzebuje nowych impulsów rozwojowych i wzrostu konkurencyjności w kontekście wyzwań dynamicznie zmieniającej się globalnej gospodarki i rodzącego się Jednolitego Rynku Cyfrowego w Europie – przekonuje Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej w UPC Polska. Uważa ona, że źródłem wzrostu tej konkurencyjności może stać się  dalsza cyfryzacja polskiej gospodarki, głębsza adaptacja cyfrowych narzędzi przez firmy oraz przyswajanie umiejętności cyfrowych przez społeczeństwo.  - Aby sprostać tym zadaniom potrzebujemy odpowiednich warunków do dalszych inwestycji w infrastrukturę cyfrową, a także polityki konkurencji, która sprzyjać będzie budowie skali przez firmy działające i inwestujące w Polsce. Celem inicjatywy Thinktankcyfrowy.pl będzie promocja warunków, które pozwolą uwolnić ten potencjał – mówi Patrycja Gołos. Według niej problemu nie rozwiążą same środki dostępne w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, bo jest on o wiele szerszy.

Thinktankcyfrowy.pl ma inicjować dialog między biznesem, decydentami politycznymi i administracją państwową oraz dzielić się wiedzą i dobrymi praktykami. - Misją inicjatywy Thinktankcyfrowy.pl jest stworzenie platformy dialogu i promocji cyfryzacji, jako koła napędowego polskiej gospodarki. Poza dzieleniem się wiedzą i dobrymi praktykami chcemy również promować przyjazne warunki stymulujące innowacyjną przedsiębiorczość i eliminować bariery dla rozwoju cyfrowej gospodarki w Polsce – zapowiada Jakub Turowski, Head of Public Policy for Poland w Facebooku.

Pierwszym projektem realizowanym na zlecenie Thinktankcyfrowy.pl przez centrum analityczne Polityka Insight jest raport pt. „Cyfryzacja Polskiej Gospodarki”, przedstawiający aktualny stan wykorzystania potencjału cyfrowego w Polskiej gospodarce oraz związane z nim szanse i wyzwania dla biznesu. Ma on być opublikowany w tym roku jesienią.

- Cyfryzacja zmienia świat. W tej zmianie trzeba uczestniczyć, żeby nie zostawać w tyle i budować nowe przewagi konkurencyjne. W Polsce jest ważne, żeby małe firmy zaczęły używać narzędzi cyfrowych, bo to lepszy marketing, większa sprawność i oszczędności. Ale istotne jest też – żeby dokończyć budowę infrastruktury: dostęp do szybkiego internetu, centrów przetwarzania danych, platform. Nowa, cyfrowa gospodarka oparta jest na przetwarzaniu danych - to daje szansę na personalizację usług, produktów, dóbr. I dzięki tej cyfrowej komunikacji opartej na wykorzystywaniu danych - rozwinie się przemysł 4.0, a w nim: internet rzeczy, używanie robotów, czy coraz lepsze zastosowanie cyfrowych narzędzi w systemie zdrowia. Te zmiany i tak nadejdą - więc nie cofajmy się przed udziałem w nich – mówi Michał Boni, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Z tych też powodów inicjatywę wsparła m.in. Poczta Polska, która wielu osobom kojarzy się raczej z instytucją działająca w sposób bardzo tradycyjny.

Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej, podkreśla jednak, że firmy, które nie potrafią dostosować się do zmian otoczenia wywołanych rewolucją cyfrową, będą przegrywać z konkurencją.  - Nikt nie rozumie tego lepiej niż pocztowcy, którym zjawisko e-substytucji, czyli przechodzenia z tradycyjnych listów na korespondencję elektroniczną zabiera corocznie około 10 proc. przychodów. Jak to ujął w jednym ze swoich wierszy ksiądz Jan Twardowski, uwieczniony ostatnio na znaczku pocztowym wydanym z okazji 100-lecia jego urodzin: "kiedy Bóg drzwi zamyka -to otwiera okno". I tak, dzięki temu samemu internetowi Polacy mogą dzisiaj dokonywać zakupów na całym świecie nie wychodząc z domu, a pocztowcy mogą im w tym pomagać, zmieniając tym samym model biznesowy Poczty Polskiej. Dla nas cyfryzacja to nie tylko inwestycja w przyszłość ale zaproszenie naszych klientów do wspólnej podróży z firmą którą znają od lat  - przekonuje Ireneusz Piecuch. Dodał, że w przypadku działalności e-commerce jego firma zwiększa przychody 20 proc. rocznie. To zaś pokazuje, ze warto wspierać takie działania jak Thinktankcyfrowy.pl

Marek Jaślan

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Thinktankcyfrowy.pl, cyfryzacja, Poczta Polska, UPC, Microsoft, Dirlango, Facebook, edukacja

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie