Przejdź do treści

W Łodzi rządzi lokalny operator

Data: 2015-03-23 04:57:00
W Łodzi rządzi lokalny operator

Łódź na mapie internetowej Polski wyróżnia się tym, że w mieście bardzo silną pozycję zdobyła lokalna firma. Łodzianie szacują, ze Toya ze swoją ofertą jest w stanie dotrzeć nawet do 80 proc. mieszkańców.

Silna pozycja firmy Toya wynika między innymi z faktu, że operator działa na terenie Łodzi już od wielu lat i od dawna ma praktykę budowy okablowania w nowo powstałych osiedlach. Na przykład bloki budowane na Złotnie pod koniec ubiegłego stulecia zostały w ten sposób przygotowane do odbioru Internetu z telefonem i mieszkańcy chętnie z usług operatora korzystają, ponieważ nie ma potrzeby inwazyjnego ciągnięcia kabli.

Silna pozycja lokalnego gracza zniechęca do inwestowania ogólnopolskich operatorów. Działa tu co prawda Netia, która wzmocniła swoją pozycję po wykupieniu Dialogu, ale nie jest ona obecna w całej Łodzi. W jej zasięgu znajduje się ponad 70 tys. gospodarstw domowych i ponad 700 małych i średnich przedsiębiorstw głownie w centrum miasta. Operator zbudował w mieście własną sieć liczącą ponad 240 km światłowodów.

UPC obecne jest w tym mieście tylko symbolicznie. W odwrocie zdaje się być również firma Multimedia, która przez lata inwestowała zwłaszcza na południu Łodzi. Operator dociera do 33 tys. gospodarstw domowych, ale w mieście ma tylko 19 tys. klientów. Największe osiedla będące w jego zasięgu to Żubardź, Koziny, Jagiełły, Pojezierska, Wielkopolska, Zielony Romanów, Radogoszcz i Liściasta.

Od internautów można się dowiedzieć, że tam gdzie pojawiały się Multimedia nie wchodziła Toya. Zasada obowiązywała także w drugą stronę. Lecz teraz już to się zmieniło i Toya obecna jest już w miejscach, które pierwotnie "należały" do Multimediów. W całym mieście dostępna jest oferta Orange, ale jakoś nie cieszy się ona dużym zainteresowaniem i jest często wybierana wtedy, gdy nie ma innej alternatywy. W Łodzi nie zainwestowała Vectra.

Krótka konkurencja

Między innymi z powodu silnej pozycji firmy Toya w Łodzi lista lokalnych dostawców Internetu jest krótka. Rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych liczy tylko 107 pozycji. A na pierwszym miejscu z numerem rejestracji 127 widnieje Toya.

Tak skromna liczba przedsiębiorców, z których na dodatek nie wszyscy muszą rzeczywiście działalność w obszarze telekomunikacji prowadzić, jest o tyle dziwna, że Łódź leży niemal w samym środku Polski i jest trzecim miastem w Polsce pod względem ludności. Jeśli do tego dodamy 400 tys. osób mieszkających na terenie tak zwanej aglomeracji Łódzkiej (czyli w miastach Aleksandrów Łódzki, Konstantynów Łódzki, Zgierz, Pabianice wraz z okolicznymi gminami) to w rejonie żyje około 1,1 mln mieszkańców.

W pakiecie taniej

O silnej pozycji firmy Toya świadczyć też może liczba i rozmieszczenie biur obsługi klienta. Jest ich cztery i są one zlokalizowane w Centrum (przy ul. Poprzecznej), na zachodzie przy ul. Bratysławskiej, na wschodzie przy ul Ozorkowskiej i na południu przy ul. Paderewskiego. Brakuje więc tylko lokalizacji na północy, gdzie duża konkurencją są Multimedia. Operator był słabo dostępny na Bałutach, ale jego sytuacja się poprawiła po nawiązaniu współpracy z cieszącą się dobrą opinią Bał-satem.

Z siecią światłowodową na Bałutach działa też od 2011 roku firma Forweb. Zaczęła ona od okablowania bloków przy ul. Marysińskiej Marynarskiej, Franciszkańskiej, Inflanckiej, Sukienniczej i okolicach. Obecnie aktywna jest ona m.in. na osiedlach Jarzębinowym, Sokołówka, TBS Wieliszew, Etiuda.

W firmie Toya pakiety są tak skonstruowane, że przez pierwsze miesiące operator oferuje niższe ceny, które po kilku miesiącach są podnoszone. Dlatego też można powiedzieć, że przy rocznej umowie na najniższy abonament za średnią cenę 19,25 zł otrzymamy przepustowość rzędu 3 Mb/s, a za 69,17 zł – najszybszą oferowaną przez Toyę – 120 Mb/s. Zaletą jest to, że klient otrzymuje dodatkową przestrzeń na własną stronę www. Forweb w swoim cenniku ma najniższą cenę 22 zł, za którą oferuje transfer o prędkości 10 Mb/s. Często wybieraną przepływnością jest 50 i 100 Mb/s, które wycenione zostały na, odpowiednio, 42 i 52 zł miesięcznie. Za najszybszy oferowany klientom indywidualny transfer – 250 Mb/s firma żąda 122 zł miesięcznej opłaty.

W Łodzi lokalni operatorzy najczęściej oferują swoim klientom pakiety – Internet wraz z telefonem i telewizją. Poszczególne usługi są w pakietach tańsze niż kupowane pojedynczo. W firmie STTB, która aktywna jest na Teofilowie różnica pomiędzy zamówieniem tylko na  Internet, a pakietem internetowo-telewizyjnym wynosi zaledwie pięć złotych. Przy transferze 45 Mb/s sam dostęp do sieci kosztuje 70 zł, a przy wykupionej usłudze TV – 65 zł. Teofilów jest bardzo dobrym miejscem dla teleinformatycznych inwestycji, ponieważ jest to typowe blokowisko i jednocześnie teren przemysłowy.

Drożej z osiedlowym programem

Najbardziej wybrednymi mieszkańcami Łodzi mogą być ci, którzy swoje lokale mają w centrum miasta. Zwłaszcza w pobliżu słynnej ulicy Piotrowskiej. Tam swoje usługi oferują wszyscy liczący się w Łodzi gracze. Począwszy od Orange i Netii na firmie Toya skończywszy.

Oprócz ogólnołódzkiej telewizji prowadzonej przez firmę Toya również własną działalność telewizyjną prowadzi Stowarzyszenie Telewizji Kablowej Ret-Sat. Stowarzyszenie dostarcza Internet dla osiedli zlokalizowanych na Retkini: Zagrodnikach, Północ, Sympatryczna, Botanik i Południe. Jednak dostęp z transferem o prędkości 40 Mb/s kosztuje aż 71 zł. Virtual Line, docierający do mieszkańców nie tylko Retkini, ale również Widzewa, Dąbrowy, Chojny, Janowa i Teofilowa jest w stanie doprowadzić łącze o przepustowości 60 Mb/s za niecałe 53 zł składając cenę z opłaty abonamentowej i opłaty za utrzymanie łącza.

Łodzianie powinni być zadowoleni z dostępu do Internetu. Znakomicie rozwija się lokalny operator – Toya, czuje się tak silna w mieście, że do swoich programów telewizyjnych nie zaprasza przedstawicieli Orange, uważając ten międzynarodowy koncern za swoją konkurencję.

Sporo providerów buduje własne sieci światłowodowe. Jeszcze kilkanaście lat temu taka budowa napotykała trudności, ponieważ często trudno było uzyskać zgodę na inwestycję od właściciela  terenu, na co mocno narzekał, jeszcze przed przejęciem, Dialog. Przeglądając oferty rzuca się w oczy praktycznie brak usługi dostępu do Internetu drogą radiową.

Piotr Rabiej

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

STTB, Forweb, internet, rynek, operatorzy, Toya, Łódź

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie