Przejdź do treści

Netia przygotowuje się do transformacji i inwestycji światłowodowych

Data: 2016-11-02 01:07:00
Netia przygotowuje się do transformacji i inwestycji światłowodowych

Netia na razie nie ruszyła jeszcze pełną parą z inwestycjami w modernizację sieci. Ma to nastąpić w ostatnim kwartale tego roku. Równolegle operator będzie realizował projekty transformacji cyfrowej firmy i „local Netia".

Ostatnie wyniki osiągane przez operatora nie przyniosły odwrócenia trendu spadku generowanych wpływów. Przychody Netii za 9 miesięcy 2016 r. wyniosły 1,150 mld zł. i zmniejszyły się o 2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Przychody za III kwartał 2016 roku sięgnęły 373 mln zł,  co oznacza spadek o 4 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Netia odnotowała też spadek łącznej liczby usług (RGU) o 1,2 proc. kwartał do kwartału (do 2 162 tys.). Operator tłumaczy to decyzją o zaprzestaniu aktywnego pozyskiwania nisko marżowych usług w dostępie regulowanym. Zgodnie ze strategią firmy, rośnie udział usług na sieciach własnych w łącznej liczbie usług, który wyniósł w drugim kwartale 57 proc. i zwiększył się o 3 pp. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku.

Zarząd podkreśla też, że rośnie liczba abonentów usług telewizyjnych Netii. 30 września 2016 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 173 tys., co stanowi 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie klientów indywidualnych 46 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych korzysta z usług telewizyjnych Netii a 57 proc. jest obsługiwanych przy wykorzystaniu własnej sieci, w porównaniu do 53 proc. w tym samym okresie zeszłego roku.

Za pozytywne zarząd uważa też utrzymywanie się średniego ARPU na klienta  na stabilnym poziomie (56 zł w III kwartale 2016 roku). Dzięki pakietyzacji na sieciach własnych, wzrasta średnia liczba usług na lokalizację kliencką (1,55 usługi na lokalizację na koniec kwartału w porównaniu do 1,49 rok wcześniej).

W trzecim kwartale roku Netia przeznaczyła niewielkie środku  na przygotowania do inwestycji w modernizację sieci. Łączne inwestycje operator wyniosły w tym czasie 60 mln zł i było to mniej niż rok temu. Ma się to zmienić w ostatnich miesiącach tego roku. Według dziennika „Parkiet" gotówkowe wydatki Netii w tym roku „na światłowody" mogą sięgnąć około 30 mln zł, a wartość rozpoczynanych w tym okresie projektów – 100 mln zł.

Netia przymierza się też do startu w ogłoszonym przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa drugim konkursie na wsparcie budowy sieci szerokopasmowych. Obecnie jest w trakcie analiz, czy i które obszary wskazane w konkursie wybrać. Według przedstawicieli spółki, Netia mogłaby również wziąć udział w budowie sieci w ramach POPC jako podwykonawca beneficjentów konkursu.

Dla operatora ważny jest także projekt cyfrowej transformacji firmy, ktory mam porpawić efektywności kosztową, pozycję rynkowa, a także zaowocować i zaoferowaniem nowych produktów od początku 2017 roku.

- Inwestycje w przyszłość chcemy robić mądrze, a niedrogo. Cyfryzację firmy uważamy za naturalne uwieńczenie procesu transformacji i nadbudowę do realizowanej modernizacji sieci. Spółka staje się organizacją marketingowo - sprzedażową, a to daje potencjał do budowania marży poprzez nowe produkty. Chcemy wyjść poza tzw. "dumb pump", czyli wprowadzić zupełnie nowe usługi na bazie tradycyjnego dostarczania internetu  - mówił Tomasz Szopa, prezes Netii podczas konferencji prasowej.

Program "Digital Netia" obejmuje wdrożenie nowoczesnego, zautomatyzowanego środowiksa pracy w celu poprawy efektywności, automatyzację procesów, dającą potencjał optymalizacji kosztów, czy automatycznej sprzedaży. Netia chce również aktywnie korzystać z big data, obserwując zachowanie pojedynczego klienta, co - według prezesa - daje potencjał m.in. do stworzenia platformy do komunikacji dwustronnej.

Nie mniej istotne jest przedsięwzięcie określane nazwą „local Netia"" Jego  celem jest wzrost wskaźników satysfakcji klientów i odwrócenie trendów spadkowych w bazie abonenckiej. Spółka realizowała razem z Deloitte prace nad uruchomieniem projektu. Jak wskazuje Tomasz Szopa, spółka zależna Petrotel, była „laboratorium" do tej inicjatywy. Firma ta dysponuje penetracją na sieci własnej na poziomie 38 proc. na konkurencyjnym lokalnym rynku w Płocku.

Plan Netii zaklada budowę sieci franczyzowej dla dystrybucji połączonej obsługi sprzedażowej i technicznej, co zostało już przetestowane (w Opolu i Białymstoku). Partnerzy będą się zajmowali instalacją usług, w tym dostarczaniem urządzeń abonenckich. Do nich będzie należało również utrzymanie sieci dostępowej oraz likwidacja awarii. Operator, zgodnie z zasięgiem swojej sieci, podzielił kraj na 19 regionów, które będą objęte nowym modelem współpracy.

- Zgłosiło się wielu chętnych do potencjalnej współpracy. Wraz z modernizacją sieci, spodziewane efekty z cyfryzacji to duży wzrost efektywności finansowej i przyspieszenie prędkości sieci. Jesteśmy niemal gotowi, gdyż wszystkie interesujące dla nas lokalizacje sieci mamy zmodernizowane  - powiedział Tomasz Szopa.

Współpracą z Netią interesują się przede wszystkim firmy techniczne i sprzedażowe. Wybrani partnerzy będą za swe usługi  pobierali prowizyje i ryczałtowe wynagrodzenie. Będą mieli wpływa na kształtowanie oferty oraz akcje reklamowe w swoich obszarach działania, ale najważniejsze, strategicnze decyji pozstaną w gestii Netii.

 - Usługi telekomunikacyjne zaczyna się sprzedawać jak wodę i prąd. Najistotniejsze dla klientów jest, żeby wszystko było zautomatyzowane i proste. Podejmowane przez nas działania, mają przynieść właśnie taki efekt - podkreślał Tomasz Szopa.

Marek Jaślan

Zdjęcie: Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

cyfryzacja, światłowody, local Netia, inwestycje, operatorzy, strategia, Netia

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie