Przejdź do treści

Netia chce być bardziej lokalna

Data: 2016-05-16 08:51:00
Netia chce być bardziej lokalna

Ponad dwa miesiące temu zarząd Netii obwieścił, że przeznaczy około 417 mln zł na modernizację sieci. W końcu ubiegłego tygodnia poinformował, że drugą nogą, na której będzie opierał swą strategię jest stanie się bardziej lokalnym operatorem. Towarzyszyć będzie temu cyfrowa transformacja firmy, czyli budowanie tzw. digital Netia.  

- We wrześniu zaczniemy wdrażać projekt local Netia. Chcemy stworzyć strukturę, która będzie w jakiś sposób oddzielona od centrali w firmie. Ma to być coś w stylu lokalnej sieci franczyzowej - poinformował na spotkaniu z analitykami i dziennikarzami Tomasz Szopa, prezes Netii.

Plan jest taki, że będzie ich kilka-kilkanaście w Polsce, z którymi operator będzie współpracować. Lokalna firma ma łączyć działalność sprzedażową, przyłączać klientów do sieci, utrzymywać sieć i naprawiać usterki. Operator da jej niezbędne narzędzia do prowadzenia tych działań - Klient ma rozpoznawać swoich monterów, serwisantów. Widzimy w tym projekcie dużo synergii kosztowych, potencjał do poprawy jakości obsługi oraz zwiększenia efektywności sprzedażowej - podkreśla Tomasz Szopa. Netia chce dać szansę, stania się jej partnerami zarówno firmom, które zajmują się dziś sprzedażą jej usług, jak i tym prowadzącym działania techniczne, tj. przyłączającym klientów, naprawiającym usterki. Warunek jest taki by zaczęli łączyć te działalności. - Od razu powiem, że nie wszyscy partnerzy palą się do takiej współpracy - zastrzega Leszek Szopa.

Nietia prowadził już dwa takie lokalne pilotaże w Opolu i Białymstoku. Zarząd jest bardzo zadowolony z efektów i ma zamiar ten pomysł powielić na cały kraj. Okresowo w tych ośrodkach sprzedaż usług urosła 2-3-krotnie. - Testy mamy już zamknięte. Jesteśmy gotowi, aby od września powielać rozwiązania, całość będzie zamknięta do września 2017 r. - mówi Tomasz Szopa.

Joanna Wcisło, szefowa segmentu B2C w Netii podkreśla, że np. w Białymstoku, Netia wygrywała konkurencję o klientów z Oragne, a największy telekom budował w tym mieście sieć FTTH, którą objęła około 700 bloków. – Okazało się, że jednym naszym poważnym konkurentem w Białymstoku był lokalny operator, firma Kobo - mówi Joanna Wcisło.

Jak wyjaśniał Tomasz Szopa inspiracją do podjęcia programu "local  Netia”, były doświadczenia firmy Petrotel w Płocku przejętej kilka lat temu przez Netię, a która skutecznie rywalizuje na swym lokalnym rynku nie tylko z Orange, ale i UPC czy Multimedia.

Podjęcie takiego działania wymagało też renegocjowania umowy z Ericssonem, który nie tylko miał niejako monopol na aktywację usług i utrzymanie sieci dostępowej, ale jednocześnie oddzielał Netię od licznych podwykonawców, którzy w praktyce realizowali wszystkie te czynności.

Program local Netia będzie realizowany równolegle z programami modernizacji sieci oraz programem digital Netia. Ten ostatni ma on polegać na przebudowaniu środowiska technologicznego, w jakim działa spółka, na nowocześniejsze, które pozwoli na większą koncentrację na kliencie, no. przez lepsze wykorzystnie technologii big data.

- Te trzy projekty (modernizacja sieci, local i digital Netia) dają nam szansę na istotną poprawę efektywności - podkreśla Tomasz Szopa.

Tymczasem Netia ciągle notuje spadek klientów usług szerokopasmowych. Na koniec marca miała ich 742 tys. To mniej o 14 tys. w stosunku do kwartału wcześniejszego. Jednak, inaczej niż w poprzednich okresach, operatorowi zmniejszyła się liczba klientów nie tylko w statystykach klientów podpiętych infrastrukturą Orange Polska (BSA, LLU), ale także własną infrastrukturą.

Spadki na własnej sieci Joanna Wcisło tłumaczy „sezonowością” i zapewnia, że już w tym kwartale nastąpi odwrócenie tendencji. – Już teraz notujemy znacznie wyższe średnie dzienne wyniki sprzedaży niż w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Ruszymy też z duża kampanią reklamową – mówi Joanna Wcisło. Tomasz Szopa dodaje, że operator traci klientów głownie tam, gdzie jego sieć jest słaba i niezmodernizowana, gdzie może oferować usługi internetowe na poziomie 2Mb/s.

W sumie Netia odnotowała spadek łącznej liczby usług (RGU) do 2 220 tys. (1,5 proc mniej niż w poprzednim kwartale), spowodowany przede wszystkim decyzją o zaprzestaniu aktywnego pozyskiwania niżej marżowych usług w dostępie regulowanym. Zgodnie ze strategią firmy, rośnie udział usług na sieciach własnych w łącznej liczbie usług, który wyniósł na dzień 31 marca 2016 aż 56 proc.

Sukcesywnie rośnie liczba abonentów usług telewizyjnych. Na koniec I kwartału 2016 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 165 tys., co stanowi 16 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie klientów indywidualnych 43 proc. użytkowników usług szerokopasmowego internetu na sieciach własnych korzysta z usług telewizyjnych Netii.

Jeśli chodzi o przychody to w ciągu 3 miesięcy 2016 r. wyniosły 390 494 tys. zł. Oznacza to utrzymanie poziomu sprzed roku i spadek o 3 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Należy jednak pamiętać, że w lipcu ub.r. Netia przejęła TK Telekom, co miało istotny wpływ na wyniki sprzedażowe firmy - TK Telekom odpowiada za około 34 mln zł operatora w pierwszym kwartale 2016 r.

Tomasz Szopa, prezes Netii określa sytuację finansową firmy jako stabilną. – Nasze przychody segmencie B2B spadły nieznacznie (o 6 proc. w ciągu uroku do 155 mln zł), ale to dlatego, że stawimy na produkty wysokomarżowe, a nie ilość. W Segmencie B2C spadki natomiast wyhamowują. Jeszcze w tym kwartale były one niższe o 10 proc. w niż rok temu (wyniosły 196 mln zł), ale w całym roku na pewno ten spadek będzie na poziomie jednocyfrowym – mówi Leszek Szopa.

W I kw. nakłady inwestycyjne (capex) wyniosły 38 mln zł wobec 47 mln zł w I kw. 2015 r. Zdaniem prezesa, jest to niski poziom, ale w kolejnych okresach będzie rósł, a najwięcej - od III kw. br., kiedy ruszy program modernizacji sieci. W tym roku operator szacuje wydatki z tym związane na około 20 mln zł, co pozwoli nam objąć zasięgiem zmodernizowanej sieci około 100 tys. gospodarstw domowych.

Marek Jaślan

Zdjęcie: Photogenica 

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Netia, strategia, Tomasz Szopa, operatorzy, local Netia

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie