Przejdź do treści

Jak Polacy oceniają jakość usług internetowych

Data: 2013-01-23 09:10:00
Jak Polacy oceniają jakość usług internetowych

Dla Polaków najważniejszymi kryteriami wyboru oferty internetowej są prędkość łącza oraz dostępność usługi w miejscu pobytu. Z drugiej strony aż 40 proc. użytkowników Internetu stacjonarnego i 45 proc. mobilnego nie wie, jaka jest przepływność, z której korzystają – wynika z  badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W podsumowaniu raportu „Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2009 – 2012” UKE podkreśla, że dostęp do Internetu staje się usługą coraz powszechniejszą. Odnotowano też, że chociaż na rynku usług ciągle dominuje dostęp  stacjonarny, to w ostatnich latach coraz większą popularność zdobywa Internet mobilny, pozwalający korzystać z sieci w każdym miejscu, w którym dany operator oferuje swój zasięg. Odsetek osób posiadających mobilny dostęp do sieci wzrósł  z poziomu 15,7 proc. w 2009 r. do 26 proc. w roku ubiegłym.

Ogółem w 2012 roku posiadanie dostępu do globalnej sieci zadeklarowało 62 proc. respondentów, tj. 2,5 proc. więcej niż w 2011 roku.  Z Internetu najczęściej korzystają osoby poniżej 45 roku życia oraz z wyższym wykształceniem. Wśród osób z wykształceniem podstawowym dostęp do Internetu ma tylko 38 proc. Polaków w wieku powyżej 15 lat, podczas gdy wśród osób z wykształceniem wyższym odsetek ten sięga 86 proc.

Nie jest zaskoczeniem, że usługa jest najmniej rozpowszechniona w grupie powyżej 60 lat, a jako najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu do sieci wskazuje się brak takiej potrzeby lub umiejętności.

Koszty i satysfakcja

Wybierając dostawcę internetu stacjonarnego klienci przyglądają się przede wszystkim atrakcyjności cenowej oferty (50 proc.) i prędkości łącza (49 proc.). Na trzecim miejscu  wymieniana jest opinia znajomych i rodziny (25 proc.).
Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego wynosiły w ubiegłym roku 54 zł, natomiast do Internetu mobilnego 55 zł.

W przypadku Internetu stacjonarnego oznacza to spadek kosztów w stosunku do lat poprzednich. Największy średni miesięczny koszt dostępu do sieci Internet ponosili użytkownicy w 2010 r., przy z czym akceptowalny poziom ceny za dostęp do sieci Internet pozostaje od kilku lat na niezmiennym poziomie ok. 50 zł.Obecnie różnica pomiędzy średnimi miesięcznymi wydatkami a poziomem akceptowalnej ceny to 3 zł. Dla porównania w 2009 r. było to 13 zł.

Co istotne, poziom zadowolenia z jakości usług Internetu stacjonarnego jest wśród klientów stosunkowo wysoki. Najlepiej oceniane są elementy technologiczne – dostępność, stabilność i prędkość połączenia. Jedynie 2 proc. abonentów deklarowało, że ich łącze nie pozwala na korzystanie z poczty czy bankowości elektronicznej. Relatywnie najniżej oceniane są: poziom cen usług, warunki promocji i rabatów oraz jakość obsługi klienta przez infolinie i internet.
Zastanawiać natomiast może fakt, że aż 40 proc. klientów operatorów deklaruje, że nie wie, z jakiej prędkości łącza korzysta.  Ciągle niewielki odsetek abonentów (3 proc.) dysponuje łączem o prędkości 100 Mb/s i więcej. Obecnie wielu klientów (29 proc.)  ma wykupione łącza o przepływowości od 2 do10 Mbit/s.

Młodzi lubią mobilność

Z badania wynika, że dostawcy stacjonarnego Internetu  powinni się obawiać konkurencji ze strony Internetu mobilnego, ponieważ skłonność do substytucji usług stacjonarnych mobilnymi jest wysoka. Tylko 27 proc. użytkowników usługi stacjonarnej zadeklarowało, że nic nie byłoby w stanie przekonać ich do decyzji o zmianie. Jednak blisko co trzeci klient korzystający ze stałego łącza twierdzi, że gdyby pojawiła się atrakcyjna oferta na mobilny Internet (29 proc.) lub miał gwarancję jakości zasięgu i połączeń (28 proc.) to byłby skłonny do takiego kroku.
Dziś głównymi powodami, które przekonują klientów do korzystania z mobilnego Internetu są konieczność posiadania dostępu do sieci poza domem (38 proc.) oraz atrakcyjna oferta cenowa (32 proc.). Jednak w porównaniu z Internetem stacjonarnym jakość usług oceniana jest nieco niżej. Najczęściej klienci skarżą się na limity transferu danych, ceny, prędkość i stabilność połączeń. Swoje łącza jako niewystarczające do obsługi poczty i bankowości elektronicznej ocenia odpowiednio 5 proc.  i 7 proc. użytkowników.  Jednak reklamację u dostawcy Internetu mobilnego w ostatnim roku składał jedynie co dwudziesty piąty użytkownik (4 proc.).

Autorzy badania podkreślają, że internauci korzystający z Internetu mobilnego to charakterystyczna grupa, w której ponad połowa ma mniej niż 44 lata, a większość pracuje i ma wykształcenie średnie lub wyższe. Jednak, co ciekawe, częściej niż statystyczny Polak jest też mieszkańcem wsi (blisko połowa użytkowników mobilnego Internetu).  Przyczyną tego stanu jest prawdopodobnie to, że mieszkańcy obszarów wiejskich często nie mają  jeszcze alternatywy w postaci stałego łącza. Potwierdzeniem tego jest fakt, że te osoby sporadycznie korzystaja z usług stacjonarnych  – telefonu i Internetu.

Marek Jaślan

Zdjecie: Elena Elisseeva / Photogenica

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

jakość usług, UKE, badanie, internet, abonenci

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie