Przejdź do treści

Telewizja to dziś prawie standard w ofercie ISP

Data: 2016-12-31 05:38:00
Kheng Ho Toh / Photogenica

Coraz większe grono wśród lokalnych operatorów ISP zaczyna swym klientom oferować usługi telewizji w technologii IPTV. To dziś niemal standard. Z jednej strony oczekują tego klienci, z drugiej na każdej dodatkowej usłudze operator może zarobić.


Firma HyperNet z Harbutowic w Małopolsce właśnie wdrożyła technologicznie platformę IPTV. Ze sprzedażą chce ruszyć od nowego roku. – Doświadczenia firm z sąsiedztwa pokazują, że około 30 proc. klientów korzystających z internetu kupuje dodatkowo telewizję. My naszą ofertę będziemy rozbudowywać stopniowo. Zaczynamy od jednego pakietu – mówi Łukasz Bobek z  HyperNetu.

Kilka możliwości

Telewizja to usługa, której wprowadzenie wiąże się ze sporym zaangażowaniem ze strony operatora. Trzeba się też do tego przygotować technicznie. Operator ma do wyboru kilka wariantów jej wprowadzenia, począwszy od tego, że może wdrażać taką platformę samodzielnie, wesprzeć się dostawcą usług technologicznych w zakresie dosyłu sygnału czy usług w postaci kompletnej platformy telewizyjnej „as a service”. Jednak wtedy musi zadbać samodzielne o oferowanie treści i negocjować umowy z właścicielami i nadawcami programów telewizyjnych (tzw. kontentu), co nie jest zadaniem łatwym, a czasochłonnym. Dlatego też wielu lokalnych, małych operatorów ISP wprowadzając do swego portfolia usług telewizję, decyduje się na współpracę z dostawcą IPTV, który zapewnia zarówno platformę telewizyjną, jak i kontent. Jest to o tyle wygodne, że w takiej sytuacji może skoncentrować się na wynegocjowaniu z nim odpowiednich warunków i ceny za świadczoną usługę. Taki dostawca oferuje zazwyczaj dość szeroką ofertę kanałów telewizyjnych w pakietach i  co istotne, rozlicza się z organizacjami zbiorowego zarządzania.

- Jedyne, co nasz potencjalny klient musi zrobić, to naładować baterię w telefonie lub laptopie w celu przeprowadzenia rozmowy lub korespondencji mailowej. Rozwiązania oparte na chmurze obliczeniowej, na jakiej zbudowana jest nasza platforma, wdraża się stosunkowo szybko, nawet w wersji produkcyjnej,  gdzie ma działać kilka tysięcy STB (dekoderów) – mówi Mariusz Budner z firmy Feromedia, która stworzyła  i oferuje platformę IPTV  Mattebox

Niektórzy z dostawców platform IPTV oferują operatorom nawet zewnętrzne wsparcie sprzedażowe usług. Tak robi np. firma Evio, oferująca operatorom hurtową usługę IPTV pod marką Telewizja Światłowodowa. Z takiego wsparcia Evio obecnie korzysta około 100 operatorów ISP. Na ich potrzeby rok temu Evio rozpoczęło budowę zespołu handlowego, który aktywnie pozyskuje nowych abonentów dla ISP, zarówno dostępu do internetu, jak i Telewizji Światłowodowej. – Przez ten czas zbudowaliśmy zespół około 80 handlowców, którzy współpracują bezpośrednio z operatorami. Zarządza nimi sześciu regionalnych kierowników sprzedaży – mówi Wojciech Misiura, dyrektor sprzedaży aktywnej w Evio.

W wielu przypadkach są oni wsparciem i uzupełnieniem działów sprzedaży lokalnych operatorów. ISP płacą im prowizję za pozyskanie klienta usługi internetowej, za zdobycie klienta usługi telewizyjnej płaci Evio. Gdy na danym terenie usługi sprzedaje dwóch lub więcej operatorów, Evio do współpracy z każdym z nich dedykuje innego handlowca, by uniknąć konfliktu interesów. – Dla mnie współpraca z handlowcami Evio ma głównie plusy, bo nie muszę utrzymywać własnego działu sprzedaży. Szkoda, jednak, że Evio nie udziela szerszego wsparcia w akcjach marketingowych – mówi Dariusz Ładniak z Virtual Telecom z Lublina.

Duża konkurencja wśród platform IPTV

Nie dziwi więc, że zakup usługi IPTV  w modelu pod klucz z kontentem jest bardzo popularny wśród ISP, czego dowodem jest też spora konkurencja wśród platform IPTV. O względy operatorów na rynku konkurują takie platformy, jak: Jambox oferowana przez firmę SGT, Telewizja Światłowodowa,  Avios firmy Korbank, Metro TV oferowane przez Metroport czy  Mattebox (spółka powstała na bazie projektów firmy Feromedia z Łukowa). Platformę IPTV operatorom ISP udostępnia też łódzka Toya.

Na początku listopada br. liczba abonentów telewizji IPTV Jambox przekroczyła 35 tysięcy – podała firma SGT, operator telewizji Jambox. Telewizja Światłowodowa, oferowana przez firmę Evio, ogłosiła natomiast, że współpracuje z 260 operatorami ISP, jednak do tej pory usługę wdrożyło mniej więcej połowa z nich. Co ciekawe, dostawcy IPTV w Polsce nie tylko konkurują, ale zaczynają podejmować też współpracę, czego przykładem jest porozumienie Evio i Korbanku (oferującą IPTV pod marką Avios wdrożoną przez około 170 ISP), które na początku listopada ogłosiły rozpoczęcie kooperacji w zakresie dystrybucji dekoderów Korbox oraz współdziałania przy tworzeniu rozwiązań IPTV.

– Jeśli chodzi o ofertę IPTV to Telewizja Światłowodowa i oferowana przez Korbank platforma Avios będą nadal konkurentami, ale znaleźliśmy pole do współpracy. Zakłada ona także współpracę technologiczną i nasze działy rozwojowe będą się nie tylko wymieniać doświadczeniami przy rozwoju produktów, ale i wspólnie nad nimi pracować – mówi Mariusz Filipiak, prezes Evio.

- Światowe trendy wykazują, że IPTV jest obecnie jedynym segmentem płatnej TV, który notuje stałe i dynamiczne przyrosty. Na świecie IPTV osiągnęło poziom penetracji 5 proc. w stosunku do całego segmentu płatnej usługi telewizyjnej. W Polsce z płatnej TV korzysta 10 mln gospodarstw, co przy poziomie penetracji światowej powinno dać ok. 500 tys. gospodarstw domowych. Tymczasem Jambox, Evio, Korbank czy Metroport łącznie raportują nie więcej niż 100 tys. gospodarstw. Zatem MatteBox widzi przestrzeń dla wsparcia obecnych graczy na poziomie 400 tys. gospodarstw domowych - mówi Bruno Bagiński z Mattebox.  

Mariusz Budner z firmy Feromedia, która tworzyła platformę Mattebox podkreśla, że kluczem w rozwoju staną się usługi nieliniowe jako charakterystyczna cecha IPTV.  - Zainteresowanie naszym rozwiązaniem przerosło nasze oczekiwania, jednak budowa bazy abonentów końcowych to mozolny proces. Dzisiaj nie ma praktycznie bariery wejścia, jeśli chodzi o technologię. Obecne platformy IPTV kierowane na rynek B2B praktycznie nie mają  progu wejścia  zarówno finansowego jak i technologicznego. Większym kłopotem jest brak możliwości osiągnięcia godnej marży, co powoduje „kurzenie się oferty na półce”, dlatego Mattebox szczególnie stawia na współpracę partnerską – podkreśla Mariusz Budner..

Niekoniecznie tylko jedna platforma

Założyciel Feromedia zauważa, że wśród operatorów ISP widoczna jest migracją między platformami ISP. - Obecnie każda grupa operatorów prowadzi z nami rozmowy  począwszy od tych, którzy jeszcze nie wdrożyli usługi TV do swojej oferty, aż po sieci, które mają kilka tysięcy abonentów TV i chciałoby ich migrować na nasze rozwiązanie. Uważamy, że obecna sytuacja na rynku i tak przysporzy klientów wszystkim dostawcom IPTV, nawet pomimo migracji pomiędzy platformami – uważa Mariusz Budner.

Są też na rynku ISP, którzy zdecydowali się wdrożyć dwie platformy IPTV, co potwierdza Mariusz Budner i uważa, że może to mieć sens. Dlatego np. Mattebox nie wymaga od swych klientów wyłączności korzystania z usługi IPTV, co zresztą byłoby niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji. Według Mariusza Budnera posiadanie dwóch czy więcej platform IPTV w ofercie ISP nie podnosi kosztów, a może wpłynąć na wzrost sprzedaży u abonentów końcowych, którzy mają w takim wypadku wybór.

Doświadczenia ISP z wdrażania tej usługi wskazują, że zazwyczaj najlepiej sprzedają się pakiety najtańsze (tzw. socjalne) w cenie 7- 9 zł  oferujące dostęp do  około 100 kanałów. Specjaliści od sprzedaży usług telewizyjnych taką ofertę nazywają pakietem zaczepnym, który stosunkowo łatwo sprzedać klientowi korzystającemu już z usługi internetowej, by potem, gdy pozna możliwości IPTV, zaproponować mu droższe i bardziej rozbudowane pakiety.  

Marek Jaślan

Zdjęcie: Photogenica


, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

IPTV, isp, telewizja, Evio, Avios, Korbank, Telewizja Światłowodowa, Hypernet, Feromedia, SGT, Jambox, Toya, Mattebox, Virtual Telecom

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie