Jak spółka Online zmaga się z projektem 8.4 POIG

Jak spółka Online zmaga się z projektem 8.4 POIG

Spółka Online już w marcu zakończyła projekt budowy sieci radiowej w Radkowie w woj. świętokrzyskim w ramach działania 8.4 POIG. Mieszkańcy korzystają z Internetu, a właściciele firmy czekają na unijne dofinansowanie.


Spółka Online już w marcu zakończyła projekt budowy sieci radiowej w Radkowie w woj. świętokrzyskim w ramach działania 8.4 POIG. Mieszkańcy korzystają z Internetu, a właściciele firmy czekają na unijne dofinansowanie.

Michał Suliga i Anna Zawalska właściciele firmy internetowej „Online” ze Szczekocin mają mieszane uczucia w związku z realizowanym projektem budowy sieci ostatniej mili w ramach 8.4 POIG. Gdy w 2010 roku ich projekt „Rozszerzenie obszaru działania spółki „Online” na teren gminy Radków w województwie świętokrzyskim” otrzymał pozytywną ocenę w konkursie zorganizowanym przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie, bardzo się ucieszyli. Teraz po doświadczeniach prowadzenia unijnego projektu mają wątpliwości, czy na takie przedsięwzięcie by się drugi raz zdecydowali.

- Nasza firma planowała rozszerzenie działalności na gminę Radków i na pewno uzyskanie unijnych środków przyspieszyło inwestycję. Z drugiej strony wiązało się to z dużym zaangażowaniem czasowym w obsługę projektu. Do dziś też nie otrzymaliśmy jeszcze unijnego dofinansowania, choć projekt został zamknięty już w marcu tego roku. A aby go zrealizować, musieliśmy wziąć kredyt. Teraz go spłacamy – mówi Anna Zawalska.
Zadowoleni są za to na pewno mieszkańcy gminy Radków, którzy mogą korzystać z radiowego Internetu. – Z dużych operatorów, z usługami - choć nie wszędzie - docierała tu tylko Telekomunikacja Polska. Oferuje np. usługi CDMA, ale wielu mieszkańcom to nie odpowiada ze względu na limity transferu danych – mówi Michał Suliga.

Projekt, który realizowała spółka „Online”, był nieduży, bo zakładał dołączenie do Internetu 50 gospodarstw domowych i opiewał na kwotę 163 tys. zł. Dofinansowanie unijne to 70 proc. tej sumy. Tak niska liczba przewidywanych klientów wiązała się z tym, że obszar projektu zamieszkują głównie starsi ludzie niekorzystający z komputerów. Jednak jak się potem okazało, firma bez trudu znalazła 50. chętnych na usługi internetowe i teraz trochę żałuje, że wniosek składany był na tak małą liczbę klientów. A zgodnie z zasadami działania 8.4 POIG, wybudowanej w ramach projektu sieci przez okres jego trwałości, tj. trzy lata, nie można wykorzystać na oferowanie usług większej liczbie klientów niż zawierał zatwierdzony wniosek konkursowy. – Według nas to jeden z absurdów tego programu – mówi Michał Suliga.

Przyznane w ramach 8.4 POIG środki spółka „Online” wykorzystała na zakup od TP SA czterech wież kratownicowych w miejscowościach Radków, Kossów, Krasów i Dzierzgów, na których umieściła swe urządzenia transmisyjne. – Wcześniej TP wykorzystywała je do świadczenia usług telefonicznych w technologii radiowej, gdy jednak przeszli na CDMA, maszty przestały im być potrzebne. Planowali je rozebrać, a my postanowiliśmy to wykorzystać – mówi Michał Suliga.
Ostatecznie jego firma a za każdy z masztów zapłaciła około 10 tys. zł. Inne zakupy realizowane w ramach tego projektu to min. platforma serwerowa, reflektometr i urządzenia klienckie.

- W trakcie realizacji projektu okazało się jednak, ze jeden z wydatków na serwer back-up zakwestionowano. Ostatecznie więc dofinansowanie, jakie otrzymamy, może nie przekroczyć 60 tys. zł – mówi Michał Suliga.

Kłopoty z rozliczeniem i zakończeniem projektu to jeden z powodów, dla których firma nie zamierza już więcej sięgać po wsparcie unijne. – Będziemy inwestować i rozwijać się organicznie. Będzie to trochę wolniejsze, ale wtedy wiemy na czym stoimy – mówi Anna Zawalska.

Obecnie Online ma w sumie około 1000 klientów. Jednym z problemów, z którymi się styka, jest to, że działa w obszarach, gdzie dochody mieszkańców są bardzo niskie i z reguły klienci wybierają łącza o najniższych przepustowościach. – 80 proc. naszych klientów nie płaci wyższego rachunku za Internet niż 37 zł miesięcznie – mówi Anna Zawalska.

Jak pokazały testy przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, infrastruktura wybudowana przez „Online” bez problemu może zapewnić klientom końcowym dostęp o przepustowości ponad 2 Mbit/s za 88 zł, jednak jak mówi Michała Suliga, większość klientów woli wybrać niższą przepustowość i płacić mniejszy rachunek.

Marek Jaślan