Przejdź do treści

Internet, tablet i e-podręcznik na szkolnej ławce

Data: 2012-09-03 13:21:00
Internet, tablet i e-podręcznik na szkolnej ławce

Znakiem czasu jest, że przy okazji otwarcia tegorocznego roku szkolnego premier oraz minister edukacji podkreślali jak ważna będzie realizacja projektu Cyfrowa Szkoła. Jednym z jego celów jest odpowiednie przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informatycznym. Na razie jednak większość dzieci radzi sobie z tym bez pomocy szkoły. Te co prawda zazwyczaj mają sprzęt komputerowy, ale w większosci przestarzały. Mimo to, jak pokazują  badania, zdecydowana większość uczniów korzysta kilka razy w tygodniu z Internetu. Dziś bowiem bez dostępu do sieci i takich źródeł jak Wikipedia trudno odrobić pracę domową. To powinno uświadamiać jakie znaczenie ma realizacja programów 8.3 POIG (walka z wykluczeniem cyfrowym) czy 8.4 POIG (budowa sieci ostatniej mili)

W pilotażowej edycji programu Cyfrowa Szkoła, która trwa od kwietnia 2012 roku do sierpnia 2013 roku weźmie udział 380 szkół podstawowych z całej Polski.

Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej w liście opublikowanym na stronie MEN, zapowiada rozpoczęcie kompleksowego procesu cyfryzacji. „Pilotażowy program rządowy "Cyfrowa szkoła" nie tylko spowoduje, że w kilkuset szkołach podstawowych pojawi się nowoczesny sprzęt multimedialny. Za kilka lat, gdy w sprzęt wyposażane będą pozostałe szkoły, będą już dostępne bezpłatne i dostępne dla wszystkich podręczniki w formie elektronicznej" - zapewnia minister.  Wcześniej zwracała ona uwagę że celem programu jest wprowadzenie do polskich szkół nie tylko sprzętu, ale przede wszystkim innowacyjnych metod nauki z jego wykorzystaniem. Według Krystyny Szumilas e-podręcznik ma szansę stać się fragmentem DNA polskiej szkoły.

O projekcie Cyfrowa Szkoła mówił też premier Donald Tusk, który był na inauguracji roku szkolnego w Sulęczynie w woj. pomorskim.  Wspomniał on tam o tym programie i pracach nad przygotowaniem co najmniej 18 elektronicznych podręczników do 14 przedmiotów oraz ponad 12,5 tys. multimedialnych materiałów edukacyjnych, dostępnych na podstawie tzw. otwartych licencji.

-  Każdego 1 września (...) zawsze gdy zaczyna się rok szkolny rodzice w Polsce wpadają w zrozumiałą irytację wydając tak duże pieniądze na podręczniki. Dlatego jestem przekonany, że do roku 2015 r. (...) e-podręcznik w podstawowym wymiarze będzie za darmo, będzie dostępny dla każdego ucznia na laptopie, na iPadzie, że ten moment jest co raz bliżej. Zakładamy, że w 2015 r. wszystkie dzieci w szkole powinny móc korzystać z tego dobrodziejstwa techniki - powiedział premier w Sulęczynie.

Tymczasem jak pokazują badania przeprowadzone przez wydawnictwo edukacyjne Klett i Uniwersytet Łódzki, nauczyciele najczęściej korzystają podczas lekcji z notebooków (74 proc. ankietowanych), jednak nie wszystkie placówki są w nie wyposażone (72,1 proc.).

Z badania Diagnoza Społeczna 2011 wynika, że w Polsce ponad 80 proc. dzieci w wieku 7-14 lat korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu, a co czwarte dziecko w wieku 4-6 lat loguje się do sieci przynajmniej raz w tygodniu. Badania potwierdzają również, że dla najmłodszych komputer i internet są znacznie bardziej interesującym źródłem zdobywania wiedzy i zabawy niż telewizja. To kolejny argument, który powinien skłonić nauczycieli i wychowawców do częstszego korzystania z multimediów podczas prowadzonych przez ciebie lekcji.

Co ciekawe, jak wynika z  badania wydawnictwa Klett polskie szkoły są wyposażone w sprzęt komputerowy: ponad 92 proc. posiada desktopy, 72,1 proc. laptopy, 88,4 proc. rzutniki multimedialne, a 64,4 proc tablice interaktywne. Głównym problemem jest stan posiadanego sprzętu, który w wielu przypadkach jest mocno przestarzały. Z pewnością wpływa to na poziom wykorzystywania przez pedagogów urządzeń szkolnych – tylko 40 proc. badanych nauczycieli przyznało, że robi to często. Program Cyfrowa Szkoła powinien być więć doskonałą okazją do uzupełnienia braków w dostępności nowoczesnych pomocy naukowych w szkołach i wymiany przestarzałych urządzeń na nowsze, sprawniejsze i bardziej funkcjonalne modele.

- Dzisiejsza  szkoła musi nadążyć za technologią, która jest już codziennością. Uczniowie mają stały kontakt z komputerami i Internetem i to szkoła powinna nauczyć ich jak wykorzystać je do ciekawego zdobywania wiedzy, samodzielnego wyszukiwania informacji i kreatywnego myślenia – mówi Szymon Winciorek, business development manager w Asus Polska.

Według niego szkoły powinny zastanowić się jakich urządzeń potrzebują zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. - Laptop dla nauczyciela powinien być wszechstronnym urządzeniem. Szkoły powinny zwracać uwagę na cenę, jednak nie mogą popadać w skrajności kupując najtańsze dostępne urządzenia, których funkcjonalności są ograniczone – podkreśla Winciorek. I zwraca uwagę, że nauczyciel powinien zostać wyposażony w multimedialny notebook nadający się do profesjonalnych zadań. Ważne, aby posiadał opcje podłączenia go do urządzeń zewnętrznych (odpowiednie złącza: VGA, USB, HDMI lub DisplayPort). Dzięki temu będzie kompatybilny z większością przydatnych podczas lekcji urządzeń (rzutnik, tablica interaktywna, drukarka). - Komputer dla ucznia nie musi być aż tak wydajny. Komfortową pracę zapewni u matryca większa niż 12 cali. Bardzo przydatne będą narzędzia multimedialne, takie jak zintegrowana kamera czy mikrofon- mówi Winciorek.

Ogromny potencjał dydaktyczny mają również tablety. Niestety, wykorzystanie multimedialnych tabliczek w szkołach to jeszcze pieśń przyszłości – badania pokazują, że na wyposażeniu ma je jedynie 2,6 proc. polskich szkół, a korzysta z nich zaledwie 0,9 proc. nauczycieli. Można pokusić się jednak o stwierdzenie, że tablety sprawdzą się jako pomoc dydaktyczna nawet dla młodszych dzieci, np. przedszkolaków. Ich głównym atutem jest prosta, intuicyjna obsługa, którą błyskawicznie pojmą nasze pociechy.

Źródło: Własne, Asus

Na zdjęciu dzieci ze szkoły podstawowej w gminie Wyszki w woj. podlaskim, które mają dostęp do sieci dzięki realizowanemu tam działaniu 8.4 POIG

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

cyfrowa szkoła, cyfryzacja, e-szkoła, rząd, edukacja, sprzęt, e-podręcznik

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Tabilce takie kosztują w przedziale 5-10tysięcy wiec nie są to duże pieniądze. http://abcprezentacji.pl/Tablice-interaktywne-Esprit-k608/

0, 0, Zgłoś naruszenie regulaminu,
,

Nie wiem czy to dobry pomysł te tablety w szkole, oglądając to co robią posłowie na obradach sejmu to można mieć ogromne wątpliwości. Ponadto pozostaje kwestia uzależnienia od tego pudełeczka, jak to wpłynie na psychikę, na zdrowie. Bardziej by mi się podobał pomysł zakupu tablic elektronicznych w każdej klasie, z możliwością robienia zrzutów do pamięci stałych tego co zostało na nich zapisane. Uczniowie bardziej by się skupiali na tym co tam pisze, niż na zapisywaniu. Ale są mądrzejsi w tej kwestii ode mnie , pewnie wiedza co robią..

0, 0, Zgłoś naruszenie regulaminu,
,

przeczytaj_tresc_ponownie