Przejdź do treści

Internet pomaga w świątecznych zakupach

Data: 2016-12-13 00:58:00
Internet pomaga w świątecznych zakupach

Internetowe zakupy to dziś normalność. Wiele wskazuje, że tegoroczny świąteczny okres  handlowy  w sieci będzie rekordowy. Jednak polski e-handel ma najlepsze lata ciągle jeszcze przed sobą.

Szacuje się, że w 2016 r. wartość e-handlu w Polsce wzrośnie o 15 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniesie 38 mld zł. Jest to zarazem jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Kupujący za pośrednictwem internetu wybierają taką formę ze względu na wygodę, oszczędność czasu, pieniędzy i większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych. Firma badawcza PMR stawia prognozę, że do 2020 r. udział handlu elektronicznego sięgnie aż 10 proc. wartości całej sprzedaży detalicznej. Dziś jest to około 5 proc.

 Natomiast z badania przeprowadzonego na zlecenie RetailMeNot wynika, że w 2015 r. 21 mln polskich internautów zrobiło zakupy o łącznej wartości 5,12 mld euro tj. o 21 proc. wiecuje niż rok wcześniej.  A według prognozy  w 2016 r. będzie to jeszcze  o ponad miliard euro więcej. Szacuje się, że w tym rok polski e-klient wyda średnio 273 euro, czyli o 30 euro większa niż przed rok wcześniej.

Nie dziwi więc specjalnie, że Polacy coraz chętniej korzystają z Internetu podczas robienia świątecznych upominków. Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu firmy doradczej Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016” zadeklarowali, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych, a ponad jedna trzecia respondentów nie planuje w ogóle ich kupować w sklepach tradycyjnych. To najwyższy wskaźnik spośród badanych krajów. Wynik ten odzwierciedla wzrost na polskim rynku znaczenia e-commerce, którego wartość – według prognoz – podwoi się w przeciągu najbliższych pięciu lat.

Deloite podkreśla, że swskaźnik 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty w sklepach internetowych to drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy.

 W Polsce, tak jak w większości krajów europejskich, Internet jest najpopularniejszym sposobem na szukanie inspiracji prezentowych. Dwóch na trzech ankietowanych właśnie w sieci będzie chciało znaleźć w tym roku pomysły na upominki dla najbliższych. Polacy prawie dwa razy rzadziej niż przeciętni Europejczycy deklarują, że będą szukać informacji o prezentach bezpośrednio w sklepach internetowych. - Można więc wnioskować, że najpierw używamy niezmiennie najpopularniejszych sposobów, takich jak wyszukiwarki i porównywarki cenowe, na które wskazało odpowiednio 50 i 41 proc. ankietowanych, a do sklepu trafiamy, kiedy mamy już konkretny pomysł, co chcemy kupić – mówi Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte Digital.

Według Deloitte Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (80 proc.) oraz ochrona danych osobowych (78 proc.).

 Należy pamiętać, że coraz częściej zakupów internetowych dokonuje się nie tylko za pośrednictwem komputera czy laptopa, ale również smartfonu lub tabletu. Ze świątecznego badania Deloitte wynika, że za ich pośrednictwem najczęściej Polacy poszukują gier wideo, prezentów związanych z hobby i czasem wolnym, filmów oraz nowoczesnych technologii. Z tego kanału w czasie tegorocznych zakupów świątecznych chce skorzystać 10 proc. respondentów. Dla porównania komputer wymieniło cztery razy więcej ankietowanych.

Z kolei badania Deloitte w USA pokazały, że niemal 80 proc. posiadaczy smartfonów wykorzysta swoje urządzenia do zakupów świątecznych, traktując je jako swoistego asystenta zakupowego. Aż 61 proc. osób w tej grupie sprawdzi lokalizację sklepów tradycyjnych, podczas gdy 57 proc. wykorzysta swój telefon do zweryfikowania ceny oraz zapoznania się z opinią na temat produktu/

Także firma PayPal zauważa, że w trakcie tegorocznego sezonu świątecznego, konsumenci będą dokonywać większej ilości zakupów, w tym również tych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zgodnie z szacunkami PayPal, największa transakcja mobilna podczas tegorocznego okresu świątecznego przekroczy kwotę 64 tys. dolarów. Wzrost popularności zakupów mobilnych jest przewidywany również w Polsce – zgodnie z raportem przygotowanym przez GfK na zlecenie PayPal , 60 proc. aktywnych użytkowników internetu już teraz wykorzystuje urządzenia mobilne do zakupów online.

Jak wynika z analizy PayPal, najpopularniejszymi kategoriami zakupowymi w trakcie sezonu świątecznego 2016 będą elektronika, odzież oraz akcesoria samochodowe. Ponadto, w grudniu 2016 roku, PayPal przewiduje ponad 17 milionów transakcji P2P (pomiędzy indywidualnymi użytkownikami), szczególnie w kontekście zwracania kosztów prezentów kupionych grupowo, oraz przesyłania pieniędzy pomiędzy przyjaciółmi i rodziną.

Rozwojowi e-handlu w Polsce sprzyja coraz powszechniejszy dostęp do Internetu. Z ostatniego badania GUS wynika, że już ponad 80 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu, bardzo szybko rośnie pokrycie powierzchni Polskie technologią LTE - operatorzy komórkowi deklarują, że docierają z dziś z nią do ponad 95 proc, populacji Polski.

Marek Jaślan


 

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Boże Narodzenie, prognozy, badania, PayPal, Deloitte, e-handel, e-commerce, e-zakupy

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie