Przejdź do treści

Cyberbezpieczeństwo w outsourcingu? Dlaczego, nie?

Data: 2016-05-04 14:43:00
Cyberbezpieczeństwo w outsourcingu? Dlaczego, nie?

Coraz więcej firm i instytucji dostrzega konieczność zwrócenia większej uwagi na cyberbezpieczeństwo, czyli obronę swych zasobów przed profesjonalnymi atakami informatycznymi. Cisco liczy, że coraz częściej będą one powierzać to zadanie podmiotom specjalizujacym się w zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury teleinformatycznej. Takie m.in. usługi ma świadczyć otwarte niedawno w Krakowie EMEAR Security Operations Center (SOC).

Protfolio usług krakowskiego Cisco Security Operations Center obejmuje monitorowanie, zarządzania po kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa, które mogą być dopasowywane do potrzeb klientów, takie jak np. Cisco Active Threat Analytics oraz Hosted Identity Services.

Jak wyjaśniają przedstawiciele firmy, Cisco Active Threat Analytics zapewnia ciągły, całodobowy monitoring oraz zaawansowaną analitykę i wiedzę ekspercką, dzięki czemu możliwe jest szybkie wykrywanie zaawansowanych zagrożeń i reakcja na nie. Cisco Hosted Identity Services odpowiadają na wyzwania związane z BYOD i rosnącą liczbą urządzeń w sieci.

- Zadaniem Security Operations Center jest umożliwienie naszym klientom reagowania na cyberzagrożenia. Z jednej strony, inżynierowie w SOC doradzają klientom w obszarze technologii, rozwiązań i produktów. Z drugiej, pomagamy im chronić zasoby przed cyberatakami i odpowiadamy na incydenty bezpieczeństwa. SOC uzupełnia już istniejące możliwości ochrony u klienta – mówi Gaweł Mikołajczyk, dyrektor Cisco Security Operations Center w Krakowie. 

Podkreśla, że działanie SOC opiera się na czterch filarch: ludziach, tj. specjalistach i ekspertach od cyberzagrożeń, technologii, którą dysponuje Cisco, wykorzystywanych narzedziach analitycznych oraz inteligencji, opierającej się na sprawnej współpracy firm walacżacych z cyberprzestępczością. 

Krakowskie SOC jest jednym z trzech tego typu centrów na świecie, które ma Cisco, obok USA i Japonii. Taka struktura pozwala Cisco na całodobowe dostarczanie usług związanych z bezpieczeństwem IT w modelu „follow the sun”, czyli niezależnie od tego, w jakiej strefie czasowej zlokalizowani są klienci. Działajac w ten sposób Cisco może całodobowo świadczyć usługi cyberbezpieczeństwa swym klientom.

- Dziś z Krakowa obsługujemy głównie naszych wielkich klientów globalnych, duże banki sieci handlowe czy firmy produkcyjne. Będziemy jednak także szukać klientów w Polsce - mówi Dariusz Fabiszewski, prezes Cisco Polska. 

To ostatnie nie musi być jednak łatwe, bo firmy i instytucje w Polsce bardzo ostrożnie podchodzą do outsourcingu usług IT – w szczególności w zakresie bezpieczeństwa. Częściowo wynika to z chęci pozostawienia najważniejszych kompetencji wewnątrz organizacji i posiadania kontroli nad jednym z najważniejszych obszarów IT, jakim jest cyberbezpieczństwo.

- Rynek usług bezpieczeństwa w modelu MSS (Managed Security Services) polegający na powierzeniu profesjonalnej firmie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury teleinformatycznej w Polsce jest bardzo mało rozwinięty. Praktycznie poza usługami typu AntyDDoS, oferowanymi przez takich operatorów jak: Exatel, Orange, Netia, GTS/T-Mobile, NASK, a także centralnym firewallem używanym przez Orange – CheckPoint do ochrony usług IaaS/PaaS/SaaS/BaaS, w ofercie nie występują usługi świadczone w typowych rozwiązaniach cloudowych - zauważa w swej analizie tego rynku Grzegorz Bernatek, ekspert rynku telekomunikacyjnego z Audytela. 

Jego zdaniem zwiększenie dynamiki rozwoju rynku usług cyberbezpieczeństwa w Polsce jest uwarunkowane kilkoma czynnikami. Jednym z nich jest konieczność przełamywania barier w organizacjach w zakresie wykorzystania outsourcingu usług bezpieczeństwa. Tu usługodawcom może sprzyjać rosnąca złożoność systemów informatycznych oraz coraz większe zagrożenia na ataki zewnętrzne i wewnętrzne, co wymusi wcześniej lub później konieczność kupowania wyspecjalizowanego wsparcia. Drugi czynnik to podjęcie edukacji wśród firm oraz administracji publicznej w zakresie istniejących zagrożeń w sieci. Według Bernatka istotne będzie też odpowiednia promocja przez dostawców  swoich możliwości usługowych i funkcjonalności oferowanych systemów bezpieczeństwa.


Dariusz Fabiszewski zapewnia, że Cisco jest gotowe zmierzyć się z tym i wyzwaniami i współpracować w tym zakresie z firmami, takimi jak Orange Polska, które też chcą rozwijać ofertę usług cyberbezpieczeństwa w modelu MSS. 


Cisco liczy, że SOC stanie się wizytówką Cisco Global Services Center w Krakowie, które istnieje od 2012 r.

 - W 2012 r. Cisco otworzyło centrum usług wspólnych w Krakowie, mając na celu zapewnienie klientom w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Rosji (region EMEAR) szerokiego zakresu usług w wielu językach, dostępnych z miejsca odpowiadającego ich strefom czasowym. Ten cel pozostaje aktualny. Jednak dziś nasi klienci i partnerzy stoją przed nowymi wyzwaniami, takimi jak cyfryzacja, coraz bardziej złożony krajobraz cyberbezpieczeństwa, nowe modele dostarczania IT i zapotrzebowanie na usługi IT nowego typu -  podkreślał podczas otwarcia SOC NormDePeau, dyrektor Cisco Global Services Center w Krakowie. 

Marek Jaślan

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Cisco, SOC, cyberbezpieczeństwo, Kraków, outsourcing

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie