Przejdź do treści

Blaski i cienie cyfrowego życia

Data: 2012-07-23 15:21:00
Blaski i cienie cyfrowego życia

Zaawansowane technologie dawno już przestały pełnić funkcje wyłącznie użytkowe. Często uważamy rozwój technologiczny za główną przyczynę rosnącego tempa życia, zaniku prywatności i bezpośrednich kontaktów międzyludzkich. Z drugiej strony doceniamy pozytywny wpływ „bycia online” na życie towarzyskie i nie potrafimy wyobrazić sobie funkcjonowania bez „wszechobecnej łączności” -  pokazują wyniki globalnego Prosumer Report „Cyfrowe życie” przedstawionego przez Euro RSCG Sensors.

Jak pokazują wyniki najnowszego globalnego raportu Prosumer Report: „Cyfrowe życie” przedstawionego przez Euro RSCG Sensors, Polacy, pomimo że coraz częściej korzystają z technologicznych udogodnień, postrzegają je jednocześnie jako głównego winowajcę rosnącego tempa życia.

Autorzy raportu w raporcie rozróżniają dwie kategorie użytkowników sieci: prosumentów i konsumentów. Termin prosument po raz pierwszy użyty zostął przez futurologa Alvina Tofflera w latach 80. ubiegłego wieku, jako  zbitka słów  proaktywny + konsument (ewenntualnie producent + konsument, profesjonalista + konsument). Niezależnie od tego, na które wyjaśnienie się zdecydujemy, wszystkie zakładają aktywność samego konsumenta (nie jest już on bierny i pasywny).

Wszechobecna łączność

Badani (53 proc. prosumentów i 45 proc. konsumentów) czują się zmęczeni nadmiarem technologii, a ponad połowa narzeka na ogrom napływających zewsząd informacji oraz na ciągłe „zabieganie”, przez które brakuje im czasu na czerpnie radości z codziennego życia. Jednocześnie badani nie potrafią wyobrazić sobie, jak mogliby stawić czoło wyzwaniom dnia codziennego bez dostępu do tych nowoczesnych udogodnień, doceniając na przykład obecność w mediach społecznościowych - aż 75 proc. prosumentów i 41 proc. przeciętnych konsumentów uważa, że obecność w social media czyni ich lepiej poinformowanymi.

Okradzeni z prywatności

Obecność online sprawia też, że Polacy czują się mniej zadowoleni ze swojego życia; obserwując znajomych zazdroszczą im tego, jak żyją. Badani uważają też, że rozwój technologii może prowadzić do zaniku prywatności – 32 proc. respondentów (w tym 30 proc. prosumentów i 32 proc. przeciętnych konsumentów) przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i jest zdania, że powinniśmy w większym stopniu chronić naszą prywatność.

Życie towarzyskie

Jednocześnie prawie połowa prosumentów i 1/3 przeciętnych konsumentów uważa, że obecność online pozytywnie wpływa na ich życie towarzyskie. Aż 70 proc. prosumentów i 60 proc. konsumentów podkreśla, że dzięki sieci mogą być w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi nawet wtedy, gdy mieszkają daleko. Z drugiej strony jednak większość z nich (91 proc. prosumentów i 82 proc. przeciętnych konsumentów) niepokoi się o zanik bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, które mogą być wynikiem obecności w mediach społecznościowych.

- W obliczu „wszechobecnej łączności” wyzwaniem staje się planowanie działań marketingowych w sposób, który pozwoliłby konsumentom zachować cenne dla nich „elementy przeszłości” przy jednoczesnym korzystaniu z narzędzi oferowanych przez współczesny świat. Już teraz na rynku zauważalne są tendencje do zestawiania ze sobą „starych” i „nowych” elementów, jak np.: dodawanie tradycyjnych, skórzanych etui na najnowsze smartfony. Cały czas jednak jest to istotny obszar, z potencjałem do zagospodarowania. Docenione zostaną korporacje, które będą planować swoje działania w umiejętny sposób, pomagając konsumentom odnaleźć balans - mówi Dominika Nawrocka, associate director Euro RSCG Sensors.

W trosce o rownowagę

Poza wpływem na życie osobiste, badani zwracają też uwagę na konsekwencje, jakie rozwój technologii może mieć na warunki życia na Ziemi – 45 proc. nie potrafi jednak jednoznacznie określić, czy nowe technologie uczynią nasze życie lepszym czy gorszym, mówiąc, że na ocenę jest jeszcze za wcześnie. Wśród prosumentów panuje przekonanie, że w dłuższej perspektywie nasze „rabunkowe” podejście do życia i świata nie zapewni zrównoważonego rozwoju. Aż 90 proc. prosumentów i 82 proc. konsumentów obawia się destrukcyjnego wpływu postępu technologicznego na środowisko i zmiany klimatyczne, a 86 prosumentów i 81 proc. konsumentów obawia się, że zabraknie naturalnych źródeł energii. Dążąc do zrównoważonego rozwoju, badani zwracają też coraz większą uwagę na to, jaki wpływ na środowisko i społeczność mają kupowane przez nich produkty, prawie ¾ z nich jest zadowolona z redukcji ilości produkowanych przez siebie odpadów.

Źródło: Euro RSCG Sensors

O badaniu.

Badanie Prosumer Report ”Cyfrowe życie” zostało przeprowadzone wspólnie z firmą Market Probe International wśród 7213 dorosłych w 19 krajach, reprezentujących populację 3,6 miliarda ludzi. W Polsce badaniem zostało objętych 503 respondentów, zarówno kobiet jak i mężczyzn, powyżej 18. roku życia. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI latem 2011 roku.

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

społeczeństwo informacyjne, cyfryzacja, trendy

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie