Przejdź do treści

Raport UKE o rynku mobilnego internetu

Data: 2010-05-20 00:00:00

Na początku tego roku penetracja usługami mobilnego dostępu do internetu w Polsce siegnęła 5,5% wynika z raportu przedstawionego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. 

Na początku tego roku penetracja usługami mobilnego dostępu do internetu w Polsce siegnęła 5,5% wynika z raportu przedstawionego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. 

UKE zauważa, że ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego Internetu nastąpiły istotne zmiany. Chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe, a w nich również ceny usług, powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExperssCard oferowanych za złotówkę. Z drugiej strony sieci ograniczają ogólną ilość oferowanych urządzeń, a w niektórych przypadkach w ogóle odchodząc od standardu PCMCIA.
W dalszym ciągu konsumenci mogą wybierać tzw. „oferty na próbę" oraz taryfy z promocyjnym okresem niższego abonamentu w pierwszych miesiącach, jednakże tych drugich ofert jest na rynku mniej niż w sierpniu zeszłego roku, a okres promocyjnego abonamentu w wielu przypadkach jest krótszy. Niektóre sieci standaryzują też wysokości opłat aktywacyjnych dla wszystkich proponowanych konsumentom ofert. Operatorzy znacząco podnieśli natomiast najwyższe limity miesięcznych transferów danych: z 14 do 36 GB w ofertach Orange Free, z 16 do 20 GB w ofertach blueconnect, z 19,5 do 37 GB w ofertach iPlus oraz z 1 do 2 GB w ofercie Aster. Z drugiej strony na rynku dostępnych jest mniej ofert o niskich limitach transferu - już tylko PTC i Aster oferują limity niższe niż 1 GB.

Zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów. W przypadku ofert abonamentowych od 64 do blisko 100% miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją, zaś do 16% koszty opłaty aktywacyjnej. Nawet do 29% miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty, chociaż należy zaznaczyć, iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki. Niestety w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament, co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą. Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystający z Play Online 5GB, gdzie okres promocji trwa 4 miesiące, udział ten wynosił (aż!) 1%. Dodatkowo, oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy 2-letni koszt korzystania z usługi, aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.

W przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana. Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie, klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej. W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę, u których aż 81% średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją. W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 PLN z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku. W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami, stanowią odpowiednio: 57% w Orange Free, 37% w blueconnect oraz 25% w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi. We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.

W zakresie miesięcznych wydatków na usługi mobilnego Internetu, w dalszym ciągu najkorzystniejszą w segmencie pre-paid ofertę posiada PTC - 28 PLN z VAT, na drugim wciąż plasuje się operator sieci Play - 36 PLN z VAT. Jednakże usługa Play Online jest najtańsza jeśli chodzi o efektywną cenę za jednostkę transmisji danych. P4 oferuje swoim klientom najniższy koszt wykorzystania 1 MB (0,01 PLN z VAT). Drugi w zestawieniu operator sieci Orange może pochwalić się kosztem na poziomie 0,04 PLN z VAT / MB. W przypadku iPlus i blueconnect koszty są kilkudziesięciokrotnie wyższe. O sile ofert Play Online oraz Orange Free na kartę decydują przede wszystkim wyższe niż u konkurencji limity transferów doładowań. Sieć Play oferuje dodatkowo najtańszy zestaw startowy z modemem.

W przypadku ofert abonamentowych dla klientów indywidualnych sytuacja jest już bardziej zróżnicowana. W ofertach do 5 GB oraz od 5 do 10 GB najmniej miesięcznie płacą klienci, którzy zdecydowali się na ofertę Play Online (odpowiednio 32 oraz 59 PLN z VAT). Operator sieci Play nie oferuje większych limitów, gdzie z kolei najkorzystniej wypada sieć Orange. W przypadku ofert z limitem od 10 do 20 GB najmniejsze miesięczne koszty na poziomie ok. 112 -113 PLN z VAT oferują taryfy iPlus oraz Orange Free, zaś w ofertach powyżej 20GB już tylko Orange Free - ponownie ok. 113 PLN z VAT. Klienci biznesowi, którzy zdecydują się na usługę z limitem do 5 GB powinni skorzystać z oferty blueconnect (już od 27 PLN z VAT / miesiąc), z limitem od 5 do 10 GB z oferty Play Online (już od 59 PLN z VAT / miesiąc), z limitem od 10 do 20 GB z oferty iPlus (109 PLN z VAT / miesiąc), z limitem powyżej 20 GB analogicznie jak w przypadku klienta indywidualnego z oferty Orange Free - 113 PLN z VAT. Warto podkreślić, iż w ofertach abonamentowych nie występują tak znaczne jak w pre-paid dysproporcje między efektywnymi cenami za 1 MB usługi. W tym przypadku średnie dla rynku stawki plasują się dla wszystkich ofert w przedziale 0,01 - 0,02 PLN z VAT / MB. Wyjątek stanowią oferty PTC i Aster, które wskutek stosowania wspomnianych wcześniej niskich transferów posiadają efektywne stawki na kilkunastokrotnie wyższym poziomie.

W drugiej połowie 2009 roku nadal rosła penetracja usługami mobilnego Internetu, osiągając w styczniu 2010 r. poziom ok. 5,5 %.

Źródło: UKE

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

raport, UKE, rynek, mobilność, operatorzy, ceny, internet

Jesteś pierwszym, który to przeczytał

przeczytaj_tresc_ponownie