Przejdź do treści

Raport: Internet to technologia oswojona, ale mobilny to ciągle nowinka

Data: 2010-03-24 00:00:00

Aż 97 procent Polaków uważa że internet jest codziennością. Posiadanie telefonu komórkowego czy laptopa nie jest już wyrazem wysokiego statusu społecznego, lecz niejednokrotnie niezbędną koniecznością w codziennym funkcjonowaniu - wynika z badania opublikowanego przez iPlus „Mobilność 2010 - raport o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków"

Aż 97 procent Polaków uważa że internet jest codziennością. Posiadanie telefonu komórkowego czy laptopa nie jest już wyrazem wysokiego statusu społecznego, lecz niejednokrotnie niezbędną koniecznością w codziennym funkcjonowaniu - wynika z badania opublikowanego przez iPlus „Mobilność 2010 - raport o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków"


Internet jest już dziś tzw. technologią oswojoną, tzn. przestaliśmy traktować go jako medium, na rzecz korzystania z konkretnych rozwiązań (przykładowo nie mówimy już, że „będziemy w internecie”, tylko
na „Blipie” czy „Facebooku)”. Z internetu korzystamy głównie w domu (jak deklaruje 90% badanych) zmieniając zwyczajowe rozwiązania (podczas gotowania korzystamy z portalu z przepisami, nie zaś z książki kucharskiej),
w pracy (40%), a także w miejscach publicznych (27%), takich jak kawiarnie, puby oraz restauracje.
Jednak wielu Polaków korzysta z sieci również w środkach transportu (19%) – w drodze do pracy lub na spotkanie. Polacy najczęściej wykorzystują internet mobilny do zdobywania informacji, utrzymania kontaktów oraz do rozrywki. Raport pokazuje, że do tych trzech czynności dołączyły też „poważne” cele, czyli zakupy i operacje finansowe (74%).
Natomiast internet mobilny traktowany jest nadal jak nowinka technologiczna, z którą wiążą się wartości i emocje sprawiające, że odczuwany jest do niej dystans (pojawiające się mity: „działa w dużych miastach”, jest „drogi
i wolny”, „przeznaczony dla indywidualistów”). Ponadto osoby starsze wyraźnie podkreślają odrębność internetu mobilnego od internetu stacjonarnego, w przeciwieństwie do młodych respondentów, którzy mówią po prostu „internet”, często zdziwieni prośbą o dookreślenie jego rodzaju. Dla nich „internet to internet”.
Badanie „Mobilność 2010” wskazało na wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi głównie z internetu mobilnego i osobami korzystającym głównie z internetu stacjonarnego. Internauci z dostępem mobilnym to ludzie w większości młodzi - aż 55% z nich korzysta z sieci mobilnie. Mieszkają w dużych miastach, uczą się
i mają wysoką samoocenę. Zdecydowana większość  to mężczyźni (aż 64%). Wśród kobiet tylko 36% wybiera głównie internet mobilny.

Badanie wyodrębniło trzy wzorce użytkowników internetu mobilnego – Miłośników, Obytych i Biernych. Grupy te różnią się między sobą sposobem konsumpcji technologii „bez kabla”. Miłośnicy to early adopters. Ludzie zafascynowani nowymi technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki technologiczne oraz są aktywni na blogach i forach. To zapewne wśród nich funkcjonuje pokolenie tubylców cyfrowych, ludzi dla których świat bez internetu nie istnieje. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że  z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).

Prawie 40% respondentów jako korzyść korzystania z internetu mobilnego wymieniło lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną (wbrew obiegowej opinii o niszczeniu więzi społecznych przez internet). Kolejną pozycję zajmowały – ułatwienia w pracy i podczas uczenia się (28%), poczucie mobilności (26%) i stały dostęp do informacji (21%). Badanie wykazało też, że technologia „bez kabla” daje swoim użytkownikom uczucie wolności (47%). Dla mobilnych brak internetu oznacza odcięcie od świata, niemożność uczestniczenia w normalnym życiu. Znika jednak podział na przestrzeń prywatną i publiczną, ponieważ z tych samych serwisów społecznościowych korzysta się zarówno w pracy, jak i w domu. Co ciekawe, poczucie wolności w grupie użytkowników internetu stacjonarnego definiowano przeciwnie, tzn. jako uczucie


Badanie "Mobilność 2010" zostało zrealizowane na przełomie 2009 i 2010 roku pod egidą iPlusa,  marki usługi mobilnego Internetu oferowanego przez komórkową sieć Plus. Autorem badania jest dr Krzysztof Krejtz, z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji SWPS. Projekt powstał we współpracy z agencją badawczą Oriaq (Grupa IQS).

Źródło: iPlus

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

raport, badania, mobilność, internet

Jesteś pierwszym, który to przeczytał

przeczytaj_tresc_ponownie