Przejdź do treści

Co skłania polskich internautów do zakupów w sieci?

Data: 2013-03-13 09:00:00
Co skłania polskich internautów do zakupów w sieci?

Choć cena jest wciąż kluczowym czynnikiem towarzyszącym decyzjom zakupowym Polaków, coraz większą rolę odgrywa jakość i oszczędność czasu. Wskazuje na nie już co piąty internauta – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gemiusa i e-Commerce Polska.

W badaniu wzięło udział 1,5 tys. internautów. Wyniki pokazują, że największą wagę do wysokiej jakości produktów przykładają osoby kupujące w sieci kilka razy w tygodniu (48 proc. osób z tej grupy). Na tym aspekcie bardziej zależy osobom z wykształceniem wyższym (21 proc. osób z tej grupy), będącym w dobrej sytuacji materialnej (24 proc. osób z tej grupy), częściej mężczyznom (24 proc.) niż kobietom (16 proc.). Jakość biorą pod uwagę częściej kupujący w sklepach internetowych (26 proc. osób z tej grupy), rzadziej na aukcjach (18 proc. osób z tej grupy).

Na oszczędności czasu zależy zarówno osobom kupującym w e-sklepach (22 proc. osób z tej grupy), jak i na aukcjach internetowych (22 proc. osób z tej grupy). Czynnik ten jest ważniejszy dla mężczyzn (23 proc. panów), osób z wykształceniem wyższym (31 proc. osób z tej grupy), internautów będących w dobrej sytuacji materialnej (23 proc.) i pracujących (25 proc.). Na kwestię oszczędności czasu wskazują częściej internauci kupujący w sieci od jednego do kilku razy w miesiącu (24 proc. osób w tej grupie).

Zdaniem prof. Grzegorza Mazurka z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, wyniki badań dają niezwykle istotną wskazówkę natury strategicznej dla podmiotów z branży e-commerce. – Widać wyraźnie, że o klienta można walczyć nie tylko ceną, ale też jakością produktu, jego unikatowością czy ponadprzeciętną obsługą, w tym oferowaniem usług dodatkowych – uważa profesor Mazurek.

Okazuje się, że na oszczędność pieniędzy kładą nacisk głównie osoby, które w ogóle nie kupują w sieci (44 proc. z nich) oraz ci, którzy robią zakupy internetowe rzadziej niż raz w miesiącu (38 proc. tych osób). Największe znaczenie ma ona dla kobiet (39 proc. pań), częściej osób z wykształceniem podstawowym (43 proc. z nich) oraz badanych w złej sytuacji materialnej (46 proc. ankietowanych z tej grupy). Do oszczędności pieniędzy wagę przykładają częściej osoby kupujące na aukcjach (43 proc. z nich), rzadziej w e-sklepach (35 proc.).

– Co ciekawe, oszczędność pieniędzy jest najważniejsza dla grupy osób nie kupującej w internecie – mówi Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu. – Prawdopodobnie są to użytkownicy nieświadomi, których przed zakupami w sieci powstrzymuje obawa przed byciem oszukanym przez nieuczciwego sprzedawcę. Do tej grupy należą też konsumenci, którzy dokonują zakupów spontanicznie, częściej pod wpływem reklamy telewizyjnej niż własnej analizy cen produktów – zauważa Gordon.

Jak pokazują wyniki, 72 proc. respondentów deklaruje, że kiedykolwiek zrobiło zakupy przez internet. Badanie przeprowadzono w grudniu 2012 roku.

Źródło: Gemius

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Gemius, e-commerce, e-handel, raport

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.

Komentarze

Brak komentarzy

przeczytaj_tresc_ponownie