Przejdź do treści

Raport KPMG: Komunikacja cyfrowa zmienia społeczeństwo

Data: 2012-01-30 09:02:00

Jak wskazują wyniki raportu KPMG „Consumers&Convergence V. Zintegrowany styl życia.“, konsumenci aktywnie korzystający z technologii cyfrowych i Internetu, w ciągu ostatnich 5 lat radykalnie zmienili swoje preferencje oraz zwyczaje.

 

Aż 86% z nich codziennie korzysta z sieci społecznościowych, a 7 na 10 osób kupiło już za pośrednictwem Internetu bilet lotniczy lub pobyt wakacyjny. Okazuje się także, że konsumenci nadal nie chcą płacić za dostęp do treści online, a barierą dla jeszcze większej akceptacji rozwiązań, oferowanych przez możliwości technologii cyfrowych, w dalszym ciągu pozostaje obawa związana z zabezpieczeniem danych osobowych.

Jak wynika z raportu KPMG, konsumenci na całym świecie błyskawicznie adaptują nowe sposoby zachowań, umożliwione przez dynamiczny rozwój technologii cyfrowych. Dobrze ilustruje to rozwój bankowości mobilej. Jej wykorzystanie zadeklarowała obecnie ponad połowa ankietowanych, podczas gdy w 2008 r. tylko 19% respondentów potwierdziło, że posiada doświadczenia z wykorzystaniem takich usług. 

- Polscy konsumenci, którzy wyjątkowo preferują telefony komórkowe w swoim codziennym życiu, należą do grupy największych entuzjastów bankowości mobilnej – tylko 36% respondentów w naszym kraju stwierdziło, że w ostatnim półroczu nie korzystało z tego typu usług – mówi Jerzy Kalinowski, partner i szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG. 

 

Wyzwanie dla biznesu

 

Rewolucja cyfrowa jest istotnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem detalicznym, które muszą stworzyć odpowiednie strategie sprzedaży wielokanałowej, uwzględniające różne aspekty działań konsumentów online, także poza zakresem handlu elektronicznego. Z badań KPMG wynika, że prawie 50% konsumentów na świecie, będąc na zakupach, wykorzystuje telefony komórkowe i tablety nie tylko do znalezienia lokalizacji najbliższego sklepu czy punktu usługowego, ale również do wyszukiwania konkretnych produktów i usług. Jedna czwarta respondentów zadeklarowała też, że swoje opinie na temat zakupów prezentuje za pośrednictwem portali społecznościowych. 

 

Fenomen sieci społecznościowych

 

Badania pokazują, że 86% respondentów z całego świata korzysta codziennie z sieci społecznościowych, przy czym 46% poświęca temu codziennie co najmniej jedną godzinę. - Konsumenci znacznie szybciej niż biznes adaptują się do możliwości, oferowanych przez sieci społecznościowe. Przedsiębiorcy nie znaleźli jeszcze rozwiązania, jak efektywnie skapitalizować silną relację konsumentów z mediami społecznościowymi. Nie wystarczają działania marketingowe, związane z budowaniem specjalnych profili marek, produktów czy usług na portalach społecznościowych.

 

- Analizy KPMG wskazują, że konsumenci, w celu zebrania informacji, ułatwiających im podjęcie decyzji zakupowych, nadal kierują się przede wszystkim na strony korporacyjne, a także szukają opinii innych klientów w dedykowanych do tego celu miejscach w sieci – stwierdza Jerzy Kalinowski, partner i szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG. 

 

Konsumenci nadal nie chcą płacić za treść cyfrową

Badanie KPMG pokazuje, że konsumenci nadal nie chcą płacić za treść udostępnianą w kanałach cyfrowych – tylko 6% respondentów zadeklarowało chęć płacenia za treść w 2011 r., podczas gdy w 2010 r. taką gotowość wyraziło 16% konsumentów. 

 

- 73% z osób objętych badaniem nie płaci obecnie za żadną treść pozyskiwaną z Internetu. 56% respondentów stwierdziło zaś, że wolałoby poszukać tej samej treści w innym miejscu niż zapłacić za nią. Potwierdza to, że bardzo trudno będzie zmienić przyzwyczajenie wyniesione z pierwszych faz rozwoju Internetu, gdy praktycznie cała treść była bezpłatna – mówi Jan Karasek, dyrektor w dziale Management Consulting KPMG. 

 

Jak wynika z raportu KPMG, wzrasta natomiast poziom akceptacji dla reklamy w Internecie czy telefonach komórkowych. Prawie dwie trzecie konsumentów, czyli o ponad 10 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu, wskazuje gotowość do odbioru reklamy w kanale elektronicznym, jeśli w zamian za to otrzyma bezpłatny dostęp do wartościowych treści online. 

 

Gdzie w tym wszystkim telewizja?


Próbą odpowiedzi na pytanie, czy treści wideo, takie jak filmy czy programy TV dostępne w Internecie, mogą zastąpić płatną usługę klasycznej telewizji, mogą być wyniki przeprowadzonych badań. Okazuje się, że mniej niż 10% respondentów deklaruje, że rozważa rezygnację z usług płatnej telewizji. 

 

- W przypadku polskich konsumentów, wskazujących chęć rezygnacji z płatnej telewizji, 57% z nich, jako powód do takiej decyzji, wskazuje przekonanie o zbyt wysokiej cenie usługi w stosunku do zakresu oferowanych treści. Wśród respondentów z innych krajów, aż 61%, jako potencjalny powód rezygnacji z usług płatnej telewizji, wskazało satysfakcjonujący ich zdaniem zakres i jakość treści TV dostępnych w Internecie – mówi Jan Karasek, dyrektor w dziale Management Consulting KPMG. 

 

Paradygmat zaufania nadal aktualny

 
Pomimo gotowości konsumentów do wykorzystywania najnowszych technologii, raport KPMG po raz kolejny potwierdził, że najważniejszą barierą w rozwoju cyfrowych modeli biznesowych jest obawa związana z bezpieczeństwem danych osobowych i ochroną prywatności. Ponad 90% respondentów wyraziło takie obawy, choć aż 62% ankietowanych jest skłonnych udostępnić informacje na temat swoich zachowań w sieci do celów reklamowych.

 

Co więcej, 63% respondentów deklaruje, że chętnie będzie składować w tzw. chmurach informacje na temat stanu zdrowia. Warunkiem koniecznym jest jednak umożliwienie im dostępu do nich za pomocą telefonu komórkowego w każdej chwili. 

 

- Okazuje się, że „czynnik zaufania” odgrywa nadal kluczową rolę i bardzo ważnym zadaniem dla dalszego rozwoju ekosystemu gospodarki elektronicznej jest zbudowanie odpowiednich rozwiązań i poczucia powszechnego zaufania w kwestii bezpieczeństwa całego systemu – komentuje Jerzy Kalinowski, partner i szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG. 

 

„Consumer&Convergence” to cykliczne badanie, przeprowadzane na całym świecie przez firmę doradczą KPMG od 2006 roku. Celem analiz KPMG jest poznanie trendów zachowań konsumenckich w obliczu postępującej konwergencji cyfrowej, a w szczególności rozwoju wykorzystania rozwiązań mobilnych. W V edycji badania wzięło udział 9600 respondentów z 31 krajów, w tym 300 osób z Polski. Respondentami badania były osoby z różnych grup wiekowych, aktywnie korzystające z cyfrowych urządzeń dostępowych: komputerów, telefonów komórkowych czy tabletów.

 

Źródło: KPMG 

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie