Przejdź do treści

Duże ambicje młodych wilków z branży mobilnego oprogramowania

Data: 2012-02-03 11:15:00
Duże ambicje młodych wilków z branży mobilnego oprogramowania

Firma Acxiom szacuje, że na koniec ubiegłego roku udział smartfonów w rynku telefonów komórkowych w Polsce przekroczył 40 proc., podczas gdy dwanaście miesięcy wcześniej  było to jedynie 13 proc.

 

To powoduje, że coraz więcej osób łączy się z Internetem wykorzystując takie właśnie urządzenia. Jednocześnie w Polsce szybko rośnie rynek oprogramowania mobilnego. Wielu młodych ludzie dostrzega w tym segmencie szanse na otworzenie własnego biznesu.  Jak niedawno poinformował Microsoft, Polska jest trzecim na świecie krajem pod względem liczby stworzonych aplikacji na Windows Phone. Do końca zeszłego roku w Marketplace, wirtualnym sklepie z programami na telefony  z systemem operacyjnym Microsoft, opublikowano 2322 aplikacje autorstwa Polaków. Od naszych programistów prężniej działają jedynie twórcy mobilnych aplikacji w znacznie większych krajach takich jak USA i Indie.
Jednak tworzyć aplikacje na urządzenia mobilne to jedno, a je sprzedawać i zarabiać na tym to drugie. O tym jakie perspektywy ma branża oprogramowania mobilnego w Polsce i jakie stoją przed nią wyzwania dyskutowano podczas  „Mobile Trends Conference” w Krakowie.

 

Branża ludzi młodych

 

Badania firmy Acxiom pokazują, że właścicielami smartfonów w Polsce są przede wszystkim młodzi ludzie. Największą grupę stanowią osoby w wieku poniżej 35 roku życia, a aż 42,5 proc. ma poniżej 25 lat. Wśród posiadaczy tych nowoczesnych urządzeń przeważają mężczyźni, którzy stanowią 67 proc. całej grupy. Branża firm tworzących mobilne aplikacje także jest zdominowana przez młodych ludzi, którzy z zapałem podchodzą do tej działalności.

 

Z dyskusji toczonych podczas „Mobile Trends Conference” wynikało, że jednym z największych problemów przedstawicieli tej branży jest to, że w w korporacjach rządzi starsze pokolenie, które nie specjalnie lubi korzystać z aplikacji mobilnych i nie dostrzega w nich potencjału marketingowego . – Takie osoby chętniej wydadzą pieniądze na tradycyjny katalog książkowy niż  na aplikację na smartfona, w której te same treści można przedstawić w sposób o wiele bardziej interesujący – można było usłyszeć podczas debaty kończącej konferencję.

 

Rynek bez granic

 

Anna Godek-Bieniasz, z firmy iPlacement uważa, że w takiej sytuacji, aby firma mogła się rozwijać, musi szukać klientów także poza Polską. Tak właśnie robi jej firma, której działalność skupia się na umieszczaniu reklam produktów i firm (tzw. product placement) w grach w aplikacjach przygotowanych na urządzenia mobile firmy Apple. – Musimy tak działać, bo w Polsce z różnych względów o wiele popularniejszy jest system mobilny Android – mówiła Anna Godek-Bieniasz. Nie ma ona wątpliwości, że z miesiąca na miesiąc takie firmy jak iPlacement będą miały coraz większe pole do działania. – Szacuje się, że w USA w 2012 r. budżety na działania związane z marketingiem mobilnym wyniosą 2,5 mld dolarów – podkreśliła Anna Godek-Bieniasz. Jej zdaniem, grupa docelowa do której mogą być adresowane te produkty rozszerza się, a w dodatku są to zasobni klienci. Olbrzymią zaletą jest też to, że w przypadku urządzeń mobilnych można bardzo dokładnie sprecyzować grupę odbiorców przekazu marketingowego. – Można np. wykorzystać geolokalizację, co zwiększa skuteczność dotarcia reklamy – podkreśliła Anna Godek-Bieniasz.

 

Aplikacje mobilne w budowaniu wizerunku

 

Jednak także w Polsce są firmy, które coraz szerzej zaczynają wykorzystywać kanał mobilny w marketingu, np. do budowania swego wizerunku.  Dariusz Kocięcki z firmy LookSoft, która jest developerem aplikacji mobilnych  podawał przykład Telekomunikacji Polskiej, która zleciła jego firmie przygotowanie gry na smartfony z Sercem i Rozumem (postacie reklamujące w usługi operatora). - W niespełna dwa miesiące aplikację tę ściągnięto ponad 280 tysięcy razy. To bardzo dobry wynik świadczący o tym, że warto promować wizerunek marki przez smartfony – mówi Dariusz Kocięcki, z firmy Looksoft, która stworzyła aplikację mobilną dla TP. Zdecydowanie najczęściej ściągali grę użytkownicy Androida, bo przez tę platformę  było aż 200 tys. pobrań. W przypadku iPhone'a tych pobrań było 22 tys. a przez Facebooka 19 tys.

 

Czas tabletów

 

Tomasz Witt z firmy Norbsoft przekonywał natomiast, że ten rok w Polsce będzie  należał do tabletów.  – Będą one  wykorzystywane już nie tylko do rozrywki, ale posłużą jako narzędzia biznesowe - mówił Tomasz Witt. Jego firma przygotowała np. aplikacje na tablety dla jednego z producentów mebli tapicerowanych. Z programu korzystają handlowcy. – Tablet to dziś najwygodniejsze urządzenie do przeprowadzenia prezentacji np. w supermarketach Można je obsługiwać jedną ręką – podkreślał  Tomasz Witt. Norbsoft wykonał dla tego klienta oprogramowanie, dzięki któremu można było z firmowej sieci ściągnąć cenniki czy kontaktować się na bieżąco z innymi pracownikami firmy.

 

Nagrody

 

Krakowską konferencję zakończyła gala, podczas której po raz pierwszy w polskiej branży mobilnego marketingu  przyznawano wyróżnienia dla najlepszych firm, projektów, aplikacji.

 Zdobyli je:

Kategoria "Miasto z najlepszą stroną mobilną"

UM Kraków za mobi.krakow.pl. Realizacja: ACK Cyfronet AGH

Kategoria "Firma z najlepszą stroną mobilną"

LPP za stronę m.reserved.com. Realizacja: Huncwot

Kategoria "Portal mobilny"

Grupa Onet.pl - m.onet.pl

Kategoria "Bankowość mobilna"

Bank PeKaO za aplikacje na wszystkie najpopularniejsze platformy, realizacja projektu : eLeader

Kategoria "Wykorzystanie marketingu mobilnego"

UM Żory za projekt "Odkryj Żory". Realizacja: MobileMS

Kategoria "m-commerce"

iTraff Technology za aplikację "SaveUp". Realizacja: iTraff Technology

Kategoria "Aplikacja mobilna do użytku dla firm"

MoveApp Mobile Solutions za aplikację "MoveApp Developer"

Kategoria "Aplikacja mobilna - edukacja"

eduKoala za aplikację "eduKoala"

Kategoria "Gra mobilna"

Infinite Dreams za grę "Jelly Defense"

Kategoria "Aplikacja mobilna - rozrywka"

Norbsoft za aplikację "tuba.fm"

Kategoria "Aplikacja mobilna - podróże i komunikacja"

NaviExpert za nawigację "NaviExpert"

Kategoria "Aplikacja mobilna - komunikacja i społeczności"

LuckyDevs za aplikację "Facebook PhotoSync"

Kategoria "Firma wspierająca popularyzację mobilnych technik i technologii"

P4 za kampanię "Testuj smartfona"

Kategoria "Firma wspierająca rozwój technologii mobilnej"

Cyfrowy Polsat za rozwój internetu LTE


Marek Jaślan

, wydruk, pdf , Prześlij znajomym

mobilność

Wyślij autorowi swoje uwagi

Treść uwag:

przeczytaj_tresc_ponownie