Firma Acxiom szacuje, że na koniec ubiegłego roku udział smartfonów w rynku telefonów komórkowych w Polsce przekroczył 40 proc., podczas gdy dwanaście miesięcy wcześniej było to jedynie 13 proc.
To powoduje, że coraz więcej osób łączy się z Internetem wykorzystując takie właśnie urządzenia. Jednocześnie w Polsce szybko rośnie rynek oprogramowania mobilnego. Wielu młodych ludzie dostrzega w tym segmencie szanse na otworzenie własnego biznesu. Jak niedawno poinformował Microsoft, Polska jest trzecim na świecie krajem pod względem liczby stworzonych aplikacji na Windows Phone. Do końca zeszłego roku w Marketplace, wirtualnym sklepie z programami na telefony z systemem operacyjnym Microsoft, opublikowano 2322 aplikacje autorstwa Polaków. Od naszych programistów prężniej działają jedynie twórcy mobilnych aplikacji w znacznie większych krajach takich jak USA i Indie.
Jednak tworzyć aplikacje na urządzenia mobilne to jedno, a je sprzedawać i zarabiać na tym to drugie. O tym jakie perspektywy ma branża oprogramowania mobilnego w Polsce i jakie stoją przed nią wyzwania dyskutowano podczas „Mobile Trends Conference” w Krakowie.
Branża ludzi młodych
Badania firmy Acxiom pokazują, że właścicielami smartfonów w Polsce są przede wszystkim młodzi ludzie. Największą grupę stanowią osoby w wieku poniżej 35 roku życia, a aż 42,5 proc. ma poniżej 25 lat. Wśród posiadaczy tych nowoczesnych urządzeń przeważają mężczyźni, którzy stanowią 67 proc. całej grupy. Branża firm tworzących mobilne aplikacje także jest zdominowana przez młodych ludzi, którzy z zapałem podchodzą do tej działalności.
Z dyskusji toczonych podczas „Mobile Trends Conference” wynikało, że jednym z największych problemów przedstawicieli tej branży jest to, że w w korporacjach rządzi starsze pokolenie, które nie specjalnie lubi korzystać z aplikacji mobilnych i nie dostrzega w nich potencjału marketingowego . – Takie osoby chętniej wydadzą pieniądze na tradycyjny katalog książkowy niż na aplikację na smartfona, w której te same treści można przedstawić w sposób o wiele bardziej interesujący – można było usłyszeć podczas debaty kończącej konferencję.
Rynek bez granic
Anna Godek-Bieniasz, z firmy iPlacement uważa, że w takiej sytuacji, aby firma mogła się rozwijać, musi szukać klientów także poza Polską. Tak właśnie robi jej firma, której działalność skupia się na umieszczaniu reklam produktów i firm (tzw. product placement) w grach w aplikacjach przygotowanych na urządzenia mobile firmy Apple. – Musimy tak działać, bo w Polsce z różnych względów o wiele popularniejszy jest system mobilny Android – mówiła Anna Godek-Bieniasz. Nie ma ona wątpliwości, że z miesiąca na miesiąc takie firmy jak iPlacement będą miały coraz większe pole do działania. – Szacuje się, że w USA w 2012 r. budżety na działania związane z marketingiem mobilnym wyniosą 2,5 mld dolarów – podkreśliła Anna Godek-Bieniasz. Jej zdaniem, grupa docelowa do której mogą być adresowane te produkty rozszerza się, a w dodatku są to zasobni klienci. Olbrzymią zaletą jest też to, że w przypadku urządzeń mobilnych można bardzo dokładnie sprecyzować grupę odbiorców przekazu marketingowego. – Można np. wykorzystać geolokalizację, co zwiększa skuteczność dotarcia reklamy – podkreśliła Anna Godek-Bieniasz.
Aplikacje mobilne w budowaniu wizerunku
Jednak także w Polsce są firmy, które coraz szerzej zaczynają wykorzystywać kanał mobilny w marketingu, np. do budowania swego wizerunku. Dariusz Kocięcki z firmy LookSoft, która jest developerem aplikacji mobilnych podawał przykład Telekomunikacji Polskiej, która zleciła jego firmie przygotowanie gry na smartfony z Sercem i Rozumem (postacie reklamujące w usługi operatora). - W niespełna dwa miesiące aplikację tę ściągnięto ponad 280 tysięcy razy. To bardzo dobry wynik świadczący o tym, że warto promować wizerunek marki przez smartfony – mówi Dariusz Kocięcki, z firmy Looksoft, która stworzyła aplikację mobilną dla TP. Zdecydowanie najczęściej ściągali grę użytkownicy Androida, bo przez tę platformę było aż 200 tys. pobrań. W przypadku iPhone'a tych pobrań było 22 tys. a przez Facebooka 19 tys.
Czas tabletów
Tomasz Witt z firmy Norbsoft przekonywał natomiast, że ten rok w Polsce będzie należał do tabletów. – Będą one wykorzystywane już nie tylko do rozrywki, ale posłużą jako narzędzia biznesowe - mówił Tomasz Witt. Jego firma przygotowała np. aplikacje na tablety dla jednego z producentów mebli tapicerowanych. Z programu korzystają handlowcy. – Tablet to dziś najwygodniejsze urządzenie do przeprowadzenia prezentacji np. w supermarketach Można je obsługiwać jedną ręką – podkreślał Tomasz Witt. Norbsoft wykonał dla tego klienta oprogramowanie, dzięki któremu można było z firmowej sieci ściągnąć cenniki czy kontaktować się na bieżąco z innymi pracownikami firmy.
Nagrody
Krakowską konferencję zakończyła gala, podczas której po raz pierwszy w polskiej branży mobilnego marketingu przyznawano wyróżnienia dla najlepszych firm, projektów, aplikacji.
Zdobyli je:
Kategoria "Miasto z najlepszą stroną mobilną"
UM Kraków za mobi.krakow.pl. Realizacja: ACK Cyfronet AGH
Kategoria "Firma z najlepszą stroną mobilną"
LPP za stronę m.reserved.com. Realizacja: Huncwot
Kategoria "Portal mobilny"
Grupa Onet.pl - m.onet.pl
Kategoria "Bankowość mobilna"
Bank PeKaO za aplikacje na wszystkie najpopularniejsze platformy, realizacja projektu : eLeader
Kategoria "Wykorzystanie marketingu mobilnego"
UM Żory za projekt "Odkryj Żory". Realizacja: MobileMS
Kategoria "m-commerce"
iTraff Technology za aplikację "SaveUp". Realizacja: iTraff Technology
Kategoria "Aplikacja mobilna do użytku dla firm"
MoveApp Mobile Solutions za aplikację "MoveApp Developer"
Kategoria "Aplikacja mobilna - edukacja"
eduKoala za aplikację "eduKoala"
Kategoria "Gra mobilna"
Infinite Dreams za grę "Jelly Defense"
Kategoria "Aplikacja mobilna - rozrywka"
Norbsoft za aplikację "tuba.fm"
Kategoria "Aplikacja mobilna - podróże i komunikacja"
NaviExpert za nawigację "NaviExpert"
Kategoria "Aplikacja mobilna - komunikacja i społeczności"
LuckyDevs za aplikację "Facebook PhotoSync"
Kategoria "Firma wspierająca popularyzację mobilnych technik i technologii"
P4 za kampanię "Testuj smartfona"
Kategoria "Firma wspierająca rozwój technologii mobilnej"
Cyfrowy Polsat za rozwój internetu LTE
Marek Jaślan
, wydruk, pdf , Prześlij znajomym
Portal realizowany w ramach projektu nr POIG.07.01.00-00-019/09 pn. „System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.